Královský klam odhaluje dávné tajemství Anglie

hrad

Tudorovci byli odpradávna obestřeni řadou tajemství a nejasností. Co když se ale v minulosti udál klam tak veliký, že by jeho odhalení zahýbalo stabilitou soudobého globalizovaného světa a rozjitřilo by nevídaným způsobem staré rány?

knihaCotton Malone, bývalý agent, který je nedílnou součástí knih Steva Berryho, prožívá v knize Královský klam tentokrát velmi osobní příběh. Vedle dobrodružství, ve které se po únosu jeho syna promění plánovaná prázdninová cesta, musí čelit minulosti a skutečnosti, že není biologickým otcem chlapce, kterého dosud za svého syna považoval. Jak šokující zjištění pro něj je, že muž, jehož geny syn v sobě nosí, je zapleten do stejného případu, jehož nitky postupně rozplétá i Malone.

Dobrodružství je tentokrát spojeno s tajemstvím pocházejícím z tudorovských dob. Proti sobě stojí USA a Velká Británie, každá se svými vlastními zájmy. USA usiluje o využití neblahé minulosti Británie k dosažení svého cíle, tedy zabránění vydání nenáviděného teroristy, Britové využívají všech svých zbraní, aby ochránili šokující skutečnost, která nikdy neměla ani náznakem spatřit světlo světa.

Knize jako takové nechybí dynamika téměř na každé stránce, stejně jako prostoupení historických skutečností do současného světa. Obojí je pro Berryho typické, ale ani přes řadu knih, které spatřily světlo knižního světa, není Berryho styl okoukaný a stále je velmi čtivý. Od Cottona Maloneho už se toho čtenář příliš nového nedočká, je to pořád ten starý známý Cotton, přesto ale... Značná pozornost je v knize věnována jeho minulosti, která zdaleka není dokonalá, a tak čtenář nabývá pocitu, že i dokonalý bývalý agent má své chyby, a je mu rázem sympatičtější, než jako bezchybný odosobněný hrdina.

Berry si dává záležet na tom, aby neklamal čtenáře, čtenář tak od začátku ví, kdo stojí na jaké straně barikády a s jakým úmyslem. Autor čtenáře nemate, přesto mu nechává dostatek prostoru pro domyšlení příběhu. To je nejhezčí i na Berryho závěrech, Malone si často odnáší tajemství pouze ve své hlavě a konec zůstává do určité míry otevřený, nebo minimálně nechává možnost otázky ze strany čtenáře: „Co kdyby..?“

Kathleen nikdy nezažila takový strach. Už se ocitla v kritických situacích, kdy jí šlo o život, ale vždycky se jí povedlo vyváznout. Od nadřízených si to pak pochopitelně kvůli přehnanému riskování schytala, ale trest přicházel dodatečně, až když už nebezpečí dávno pominulo.

Tohle byla jiná situace.

Tihle muži se ji chystali zabít.

V policejním autě? To těžko. Ale jestli se bude dál vzpouzet, třeba ji tu přece jen zastřelí. A tak se zachovala vůči pistoli zabořené do břicha s patřičným respektem a přestala kopat do skla.

„Sednout,“ přikázal ten muž.

Trochu se na předním sedadle narovnal, ale pořád ji sledoval jako ostříž a nepřestával na ni mířit. Vůz se odlepil od chodníku a zařadil se do šňůry aut, která úzkou ulicí poskakovala v dopravní zácpě.

Buď trpělivá, poručila si.

Zachovej klid.

Vyčíhej si vhodnou příležitost.