Anglie ve válce, Češi v azylu a láska pod německými bombardéry

abstrakce

Anotace k románu Válečná nevěsta (Jiří S. Kupka) udává, že se podíváme do Londýna za druhé světové války v době bitvy o Anglii. Tady se pohledná Hana Hrachovcová po příjezdu do země potkává s Vilémem Hellerem. Úspěšným, střízlivě uvažujícím, zodpovědným podnikatelem, který navázal na úspěchy svého otce. Rodina Hellerova včas opustila Prahu a podařilo se jí předisponovat do Anglie většinu svého majetku. Vilém se do Hany zamiluje na první pohled, jenže tak nějak neví, jak jí naznačit své sympatie. Nabídne pomoc českým uprchlíkům při hledání nového domova, ale to mu přijde poněkud zanedbatelné. Oč obratnější je při obchodních transakcích, o to nemotornější je v jednání se ženami. Hana se mu líbí moc, proto je možná upjatý ještě víc, než by byl v jiných případech.

knihaHrachovcovi by rádi svou dceru viděli po boku tohoto úspěšného muže. Ona však k němu chová jen přátelské city. Sama má pocit, že jí něco uniká. Na Londýn padají bomby, nikdo neví dne ani hodiny. Hana chce žít, chce „urvat“ kus života, dokud to jde. Pak pozná Vilémova bratra Roberta, fotografa, nespoutaného dobrodruha, zamiluje se. Robertovi se Hana líbí, hodně se mu líbí, navíc on v tom umí chodit. Nikdy nebyl upjatý jako jeho bratr. Také nebyl nikdy stejně zodpovědný. U nejedné ženy získal víc než jenom sympatie, ode všech zmizel, jakmile se k němu na dostřel přiblížila hrozba sňatku. Jako motýl přelétá z kytky na kytku a rozhodně se tohoto způsobu života nemíní vzdát. Nehodlá to měnit ani v případě Hany Hrachovcové.

Na rozdíl od zbytku rodiny má Robert švédský pas. Chce vydat knihu fotografií o válce z obou stran. Jeho rozhodnutí pro trvalý pobyt ve Švédsku bylo rozumné, s anglickým pasem by se rozhodně do Německa nedostal. I tak potřebuje pro svůj záměr – získat možnost fotografování německých letadel, ponorek i lazaretů – vlivného přímluvce. Pomůže mu přítel rodiny z diplomacie, díky kterému jeho otec vždy věděl dopředu, co se v zákulisí děje, a mohl včas usměrnit své obchodní aktivity. Na oplátku má Robert předat informaci – tedy spíš dezinformaci – německé straně. Mělo jít o jeden případ, jenže dobrodruh Robert si nepřipouští, že by se mu mohlo něco stát…

Dobře propracovaný román s přehledným syžetem barvitě líčí nelehkou dobu, která přála dobrodružství i malosti. Vykresluje postavy dvou naprosto odlišných bratří, kteří v podstatě usilují pouze o jedno – uspět v očích vlastního otce. Robert je zdánlivý nezodpovědný dobrodruh, jenže do dobrodružství se řítí hlava nehlava jen proto, aby byl uznán doma stejně, jako jeho bratr, aby se mu dostalo stejného poplácání po rameni. Viléma vede naprosto stejný cíl, ovšem jeho metody jsou naprosto odlišné. Tento souboj „o rodičovské uznání“ se přenáší i v souboj „o lásku Hany“.

Detailní rozkreslení povahových vlastností bratrů je vrcholem celého románu. J. S. Kupka ukazuje, jak pouhý povrchní pohled na člověka může být zavádějící, jak někdy nechceme vidět to, co je nasnadě jen proto, že nám daný výsledek nezapadne do našich představ a tužeb.

Vedle této řekněme romantické linie vnímáme osudovost celého období. Ač mnoho lidí strádá, válka přináší obchodníkům obrovské zisky. Přitom letadla, která útočí na Londýn, užívají součástek, vyrobených firmami v neutrálních zemích, které vlastní angličtí průmyslníci. Jak děsivá představa! A takovýchto momentů se autor dotýká mnohokrát.

Válečná nevěsta je velmi příjemným čtením, skvělým historickým románem a jímavou sondou do světa zamilovaných. Takže jeho stránky jistě rád navštíví romantik i přísný analytik historických událostí.

KUPKA, Jiří, S. Válečná nevěsta. 1. vyd. Praha: Šulc–Švarc, s. r. o., 2014, 256 s. ISBN 978-80-7244-349-9.