Nová psí hrdinka – Maggie

Jméno Roberta Craise jistě není neznámé. Je to autor skvělých kriminálních příběhů, z nichž např. Rukojmí se dočkal i zfilmování v hlavní roli s Brucem Willisem. Je také autorem scénářů několika seriálů. V Čechách běželi např. Poldové z Hill Street. Nyní vyšla v nakladatelství Metafora jeho nová kniha s názvem Podezřelý. Na rozdíl od mnohých čtenářů jsem až dosud dílo Roberta Craise neznala. Knihu jsem si přála číst z prostého důvodu – jejím hrdinou je pes.

knihaFilmů a seriálů, v nichž vystupuje v hlavní roli psí hrdina, známe všichni určitě mnoho. Také knihy, které jsou často námětem ke zmíněným filmům, jsou poměrně známé. Zatímco filmová plátna i knižní pulty ovládla sněhobílá Bella a malý Sebastián, vedle modrobílého obalu této knihy se krčil ještě jiný, laděný do oranžovo-černé. V dolním rohu pak mohl pozorný čtenář zahlédnout muže, po jehož boku je německý ovčák, konkrétně fenka Maggie. Hrdinka knihy Podezřelý.

Vzhledem k tomu, že mě okamžitě po přečtení anotace napadla podobnost s komisařem Rexem, musela jsem si ji přečíst. Zajímala mě spousta věcí. Např. jak se autor vyrovná s námětem, který tu již několikrát byl? Jak uchopí vztah policisty a jeho psa? A jaké vlastně píše kriminální příběhy? To všechno byly otázky, které jsem si kladla, když jsem knihu otvírala. Z původního záměru nejprve jen nakouknout na první stránky se stala závislost. Kniha mě naprosto uchvátila od samého začátku. Kolikrát vám vyhrknou slzy do očí už na prvních stránkách? U knihy Podezřelý je to docela možné.

Maggie je fenka německého ovčáka, která je vycvičená jako „mariňačka“. Je to vojenský pes, co nadevše miluje svého pána Peta. Ten však řízením osudu zemře v Afghánistánu a Maggie přitom unikne smrti jen o vlásek. Daleko odsud, v Los Angeles, se dostane policista Scott James se svou parťačkou do přestřelky a je velmi těžce zraněný. Jeho kolegyně na místě zemře. Scott odmítá jít do invalidního důchodu, nedokáže si však představit, že bude pracovat ve dvojici s jiným kolegou. Co kdyby však tím kolegou byl pes?

A tak se stane členem jednotky psovodů K-9 a jeho novou parťačkou je právě Maggie. Mají mnoho společného. Zažili bolestnou ztrátu, byli těžce zranění, oba trpí posttraumatickou stresovou poruchou, lekají se výstřelů a hlasitých zvuků. Pro práci u policie něco naprosto nemyslitelného. A tak spolu začnou pracovat, seznamovat se a odstraňovat své vzájemné nedostatky, aby se mohli stát plnohodnotným policejním týmem.

Robert Crais nejenže napsal skvělý kriminální příběh, který čtenáře od prvních stran naprosto pohltí, ale s neuvěřitelným citem popsal rodící se vztah člověka a psa. Jak k sobě dvě tolik zraněné duše postupně nacházejí cestu? A jak muž, který až dosud neměl žádného psa, nachází postupně cestu ke psímu srdci? To vše popisuje s něžnou trpělivostí a čtenář se občas přistihne, že sotva dýchá.

Podezřelý však přináší ještě jednu tzv. „přidanou hodnotu“ a tou je popis psí duše jako takové. Autor totiž využívá možnosti popisovat situace z různých pohledů. Není to jen jednotvárné vyprávění. Postupně pronikáte do mysli všech hrdinů v knize, i toho nejvěrnějšího – Maggie. Autor dokonale popsal „psí pohled na svět“, a tak si přečtete, jak Maggie po pachu poznává svého pána, jak vnímá život ve společné „kleci“, proč leží na zraněném Scottovi a odmítá k němu kohokoli pustit, přestože ho to může stát život.

Kniha Podeřelý se nepodobá ničemu, co jsem dosud četla. A popisem psí duše si mě autor maximálně získal. Nezbývá než doufat, že tak jako většina knižních psích hrdinů se dočkala filmového ztvárnění, ani Maggie o tuto čest nepřijde. A proto si pojďte Podezřelého přečíst, ať se můžeme společně těšit na film.

CRAIS, Robert. Podezřelý. 1. vyd. Praha: Metafora, 2014. ISBN 978-80-7359-391-9.