Do třetice s Hynkem Tasem z Boru

Český středověk. Doba nejistoty, kdy pevná víra byla snad jen v sebe sama. Husité, lapkové, bojovníci. Oldřich z Rožmberka a Hynek Tas z Boru. Dva muži, jejichž kraje spolu sousedí a jejichž vztah se nedá označit jako příliš přátelský. Přesto se po léta snažili nevyvolávat vzájemné konflikty a udržovali si diplomatický odstup. Zatímco jeden se snažil bojovat za spravedlnost, druhý čekal na chvíli, kdy mu bude moci vpadnout do zad a o všechno ho připravit. To je závěr trilogie českého autora Františka Niedla s názvem S vlčí hlavou v erbu.

knihaČtenáři se setkávají s hrdinou předchozích dvou knih (Čtvrtý králův pes a Čas vlků) v roce 1421 ve chvíli, kdy se jako zraněný, promrzlý, hladový a vysílený jezdec přibližuje k tvrzi Drkolná. Zdá se, že už mu zbývá jen slabá naděje na přežití. Na tvrzi se ho však ujmou a poskytnou mu pohodlí, stravu i potřebnou péči k uzdravení. Hynek Tas z Boru tak má čas přemýšlet, jak se sem vlastně dostal a co předcházelo této zdánlivě bezvýchodné situaci.

Následuje první kapitola, kde se autor vrací do roku 1420 a vypráví, jak se Hynek stal průvodcem pražských kupců a chránil je na cestě do Českých Budějovic, aby nepřišli o život i o zboží kvůli lapkům, Zikmundovým žoldnéřům a Husitům. Průvodcem a přítelem se mu stane Štěpán z Brusnice. Když svou výpravu začínají, ani jeden netuší, jak moc se změní jejich životy a co všechno se stane.

Hynkovy nepřítomnosti na jeho hradě Vlkově i nedalekém Blatci využije jeho dávný nepřítel, který se až dosud držel v uctivé vzdálenosti, Oldřich z Rožmberka. Když se jednou Hynek vrátí z výpravy, zjistí, že již není pánem na svých panstvích. Zpočátku netuší, že za vším stojí jedna osoba. Když zmizí i jeho syn, kterému ponechal Blatec, a těhotná žena Markéta je odvedena jako uctivý host na Krumlov, začne si být Hynek jistý, odkud vítr vane.

František Niedl zpočátku vede své čtenáře po dvou časových osách. Vypráví Hynkův příběh z roku 1420 a po pár kapitolách vždy některou z nich zakončí návratem do roku 1421 na Drkolnou. Čtenáři jsou tak ujišťováni, že se Hynek pomalu ale jistě uzdravuje a sílí. Zhruba po dvou třetinách knihy se oba příběhy sjednotí a dojdou do jara roku 1421. Hynek již zdráv z Drkolné odjíždí a čtenáře čeká velkolepé finále.

Stejně jako v trilogii o platnéři Lukášovi (Platnéř, Pavoučí síť, Návrat mistra) i zde Niedl využil časové osy a krom toho, že Hynek zestárne a zmoudří, projde si také složitou proměnou osobnosti. Z někdejšího nájemného vraha, čtvrtého králova psa a králova vrahouna, jak byl nazýván, se stává majitelem panství s manželkou a synem. Najednou není ten svobodný muž, kterému na ničem nezáleží, ale pociťuje strach o své blízké.

Nebyl by to Niedl, aby nedovedl své hrdiny ke vzácnému prozření. Některé to bude stát život, jiní dostanou nové šance. Pravdou však je, že všechny tři díly jsou velmi čtivé, poutavé a dokážou vás zcela pohltit. Knihy se jistě dají číst i odděleně, jsem však přesvědčená, že by čtenář o mnoho přišel.

Proto neváhejte a přečtěte si i předchozí díly. Proměna Hynkovy osobnosti - stejně jako i dalších hrdinů - je skutečně krásná a v mnohém i poučná. V souladu se skvěle vykresleným historickým prostředím husitských Čech vás čeká poutavé čtení.

NIEDL, František. S vlčí hlavou v erbu. 2. vyd. Brno: Moba, 2014. 360 s. ISBN 978-80-243-5820-8.