Rodinné tajemství vyplouvá na povrch

Kniha Dům u jezera vyšla česky v roce 2009. Není to sice novinka, ale určitě stojí za představení. Osobně jsem se k ní dostala až v lednu 2014, kdy jsem ji několik let marně sháněla v knihkupectvích, antikvariátech i knihovnách. O čem to svědčí? Že kniha je velmi oblíbená, beznadějně vyprodaná a v knihovnách neustále vypůjčená.

knihaDům u jezera je knižní prvotinou mladé australské spisovatelky Kate Mortonové. Autorka je označována za pokračovatelku slavné Daphne du Maurier, což jí dodává punc zajímavosti a láká čtenáře na její knihy.

Osobně jsem se o knize dozvěděla prostřednictvím webu a četla jsem na ni samé pěkné komentáře a hodnocení. Nejen na Dům u jezera, ale především Zapomenutou zahradu, kterou autorka vydala nedlouho poté. A protože druhá kniha se stala mnohem populárnější, Dům u jezera se brzy ztratil v jejím stínu. Nutno podotknout, že je to trochu škoda.

Hlavní hrdinkou a zároveň vypravěčkou příběhu je Grace. Čtenář ji v úvodu poznává jako starou dámu, která prožila nesmírně zajímavý život. Je tu však něco, co vypravěčku tíží – vlastní vina na nešťastném osudu Hannah, mladé ženy, u které kdysi sloužila. Už asi tušíte, kudy se děj bude ubírat. Ano. Příběhem se prolínají dvě časové roviny – současnost, kdy 99letá Grace namlouvá na diktafon svůj životní příběh, aby ho jednou mohl slyšet její vnuk. Součástí je i přiznání pravdy. Zároveň Grace spolupracuje s mladou režisérkou, která příběh rodiny Rivertonových filmuje a chystá se z něj udělat velkofilm. Na Grace doléhají vzpomínky, zapomenuté city a znovu se ozývá potlačovaný pocit viny.

Druhou časovou rovinou jsou právě Graciny vzpomínky, které nás přivedou do Rivertonu, velkého sídla na břehu jezera, kam Grace ve 14 letech nastoupila jako služebná. Díky válečnému času musela brzy zastat i roli komorné mladé Hannah, se kterou si byly blízké věkem i myšlením. Grace se rychle stala její důvěrnicí a měly spolu tajemství. Tehdy Grace netušila, že malá lež vůči Hannah, ze které tajemství vzniklo, jednou změní osudy celé rodiny a ulpí na ní vinou, kterou si ponese na bedrech až do smrti.

Autorka píše velmi poutavě, nechává příběh klidně plynout, pouze je škoda, že dramatické zvraty v rodinných osudech nejsou vylíčeny s trochu větší dynamikou. Chvílemi jsem měla pocit, že se objevují hluchá místa, která mě spíše nudí a odvádějí pozornost od hlavního příběhu. Když jsem se však přiblížila k samému závěru, pochopila jsem, že i tato hluchá místa měla své opodstatnění a v příběhu hrála svou důležitou roli.

Dům u jezera je romantický příběh z doby první světové války a prvních poválečných let. Autorka umístila hlavní hrdinku do časové osy naprosto magicky. Grace, která se narodila v roce 1900, byla čtrnáctiletá, když nastupovala do služby do Rivertonu a zrovna začínala válka. Zdá se, jako by její život korespondoval s válečnými útrapami. Po válce se stává osobní komornou Hannah a odchází s ní do Londýna, do domu manžela. Když začne Hannah prožívat svůj románek s mladým umělcem, Grace se setkává s dávným přítelem Alfrédem, který ji požádá o ruku. Grace však volí Hannah a zůstává jí věrná. Netuší, že právě to povede k nejhoršímu rozhodnutí jejího života.

Ač nepředstavuji knižní novinku, ráda bych vám knížku doporučila. Určitě nebudete litovat a strávíte u ní příjemné chvíle plné romantiky, citů, bolesti, smutku a lásky, která nesměla být opětována.

MORTONOVÁ, Kate. Dům u jezera. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1181-6.