Jaké následky může mít zprvu nevýznamná mimořádná událost?

Nakladatelství Prostor vydává v roce 2013 knihu Jiřího Pehe Mimořádná událost. Hlavním motivem knihy je kontrast mezi bohatstvím a chudobou, mezi životem v přepychu a životem bezdomovce. A přestože se může zdát, že je na tom bohatší z nich lépe, nakonec se ukazuje, že životy obou jsou stejně prázdné.

knihaKniha vypráví dva příběhy, zprvu od sebe velmi odlišné. Ústřední postavou je bezdomovec Hobo, který spadl do hluboké šachty a tam, při čekání na smrt, myslí na celý svůj život. Vzpomíná, jak se u dveří jeho skromného příbytku jednoho dne zastavil velmi dobře oblečený muž. A vzpomíná také na všechno, co mu onen muž vyprávěl a co vyprávěl Hobo jemu.

Hobo je snílek, neuznává materiální hodnoty a v podstatě se po těžkém dětství a po tom, co ho otec odmítl dál živit, smířil s životem bezdomovce. Tím záměrně utíká od civilizačního procesu. Poté, co mu jeho návštěvník – Baron – odvypráví značnou část svého života, rozhodne se také Hobo, ač jindy nemluvný a uzavřený, povyprávět o sobě. Popisuje zchátralé domy a chaty, ve kterých přebýval, bývalé přátele a jeho osudovou ženu. Baron má na rozdíl od Hoba úplně odlišný život. Pohyboval se v politice, měl spoustu peněz a manželku. Než se stala mimořádná událost. Ale o tom více v knížce.

Kniha je psána čtivým jazykem, má ideální formát i délku. Ve vyprávění se střídá Hobo a Baron, což knize dodává na zajímavosti a dělá ji čtivější. Střídání neprobíhá po každé kapitole, jednou mluví déle Hobo, jednou Baron.

Po přečtení anotace jsem se těšila na zajímavá fakta o poměrech v české politice po pádu komunistického režimu, ničeho takového jsem se ale nedočkala. O politice jako takové se v knize mluví pouze okrajově, je vyzdvihován jen fakt, že se v ní děla a děje spousta nekalostí. Taktéž jsem byla nespokojena se samotnou „mimořádnou událostí“. Toto slovní spojení se v knize vyskytuje až příliš často a přitom pod sebou skrývá tak málo. Přestože má kniha nakonec poměrně zajímavé rozuzlení, jsem jejím obsahem zklamána.

Jako odpočinková četba na nedělní odpoledne – může být. Ale jako kniha, od které čekáte něco víc, kniha, u které se chcete zamyslet a zjistit nové informace, to rozhodně ne.

„Podivnější je, myslí si Hobo teď, na dně šachty, že se Barona tehdy nezeptal na ty jeho ‚pádné důvody‘. Proč ho více nezajímalo, jaké pádné důvody vyprávět mu o mimořádné události by mohl mít právě Baron ve vztahu k němu, který žije stranou civilizačního procesu na Samsáře?“
(PEHE, Jiří. Mimořádná událost: román. Praha: Prostor, 2013. 175 s. ISBN 978-80-7260-281-0. Str. 12)

Knihu Mimořádná událost vydalo nakladatelství Prostor