Ve službách MI5

detail

Iana McEwana není třeba dlouze představovat, jeho nejznámější dílo Betonová zahrada znají i lidé, kteří tuto kontroverzní novelu nečetli. Nový román pojmenovaný Mlsoun se však v McEwanově tvorbě neřadí po bok Betonové zahrady. Mlsoun není o kontroverzních vztazích psaný strohým jazykem bez metafor a nemá v sobě explicitní touhu šokovat.

Raný McEwanův styl se od stylu jeho novějších děl velmi liší, tuto rozdílnost v Mlsounovi reprezentuje i ústřední dvojce Serena a Tom. Serena je klasická čtenářka, nebo tak aspoň sama sebe nazývá, zatímco Tom je postmodernista, milující knihy, které porušují plynulý tok vyprávění. Dialogy Toma a Sereny o literatuře tvoří důležitou část románu a není těžké uhádnout, že do postavy Toma vložil McEwan mnoho ze svých - dřívějších - názorů.

knihaRomán Mlsoun se velmi dlouho jeví jako Sereniny oblíbené knihy, klasické vyprávění o hrdinech, jejich milostné peripetie, pracovní obtíže v realitě, kterou každý zná. Postupně, vlastně až na posledních řádcích se kniha mění v Tomovy postmoderní hrátky se čtenářem. V obou přístupech k literatuře je znát McEwanova pevná idea, rozvržení románu a jeho vyvrcholení působí propracovaně a promyšleně. Každá zdánlivě obyčejná věta zapadá na své místo.

Serena je mladá a krásná absolventka matematiky na proslulé anglické univerzitě, díky milostnému románku se starším profesorem získá místo v MI5. Píšou se ale 70. léta a tak je nemyslitelné, aby se stala agentkou, je pouze jednou ze spousty mladých, dobře vychovaných středostavovských dívek. Atmosféru 70. let zachytil McEwan výborně, u šovinistických řečí Sereniných nadřízených se nedá než udiveně pozvednout obočí, dnes by za jedinou podobnou větu ztratili velcí a důležití šéfové zaměstnání. Stejně dobově příznačné je chování Sereny, její touha po pochvale, smíření se sekretářskou pozicí a s prvním úkolem v tajné službě - úklidem bytu. Další svěřený úkol je už vhodnější - tajná operace Mlsoun.

Serena je vášnivá, i když nepříliš náročná čtenářka. Hltá romány v rekordním tempu, přeskakuje popisy, jde jí o hrdiny a příběh. Pro svou sečtělost je vybrána, aby do programu Mlsoun naverbovala mladého spisovatele. Tajná služba se totiž rozhodla tajně finančně podporovat protisovětsky píšící autory. Sereniným spisovatelem je mladý učitel Tom Haley. Spolupráce se Serenou a velkorysý grant Toma ke spolupráci zlákají. Pracovní vztah mladé dvojce velmi rychle přeroste v milenecký. Serena však Tomovi nemůže říct o svém povolání, je tudíž otázkou času, kdy se o lži Tom dozví. Nebyl by to ale McEwan, aby si na čtenáře nepřichystal překvapení.

McEwan je prověřený autor a špionážní román Mlsoun jeho čtenáře nezklame. Psychologie postav je načrtnuta několika větami a čtenář má pocit, že postavu zná minimálně několik set stran. A 70. léta v Británii působí přesvědčivě a plasticky - stávka horníků, její reflexe na politické scéně i umývání vlasů v umývadle a zaměstnávání žen v MI5. To vše dohromady tvoří věrohodné ohlédnutí do minulosti.

Nový román Iana McEwana vyšel ve Světové knihovně Odeon. Jak už čtenáři od této edice nakladatelství Odeon očekávají, jde o výborně přeloženou knihu s odborným doslovem. Tentokrát se doslovu s názvem McEwanovo ohlédnutí aneb když se z přítomnosti stává minulost ujal Ladislav Nagy.

Román Mlsoun vydalo nakladatelství Odeon