Zmizelá – neobvyklý pohled na jedno (ne)normální manželství

Kniha vydaná v edici „světový bestseller“. Černá obálka s blond vlajícími vlasy. Anotace, jež slibuje velkou zábavu. Je skutečně Zmizelá román, který se stal kultem i fenoménem? Zmizelá je třetím románem mladé americké autorky Gillian Flynnové. Přiznám se, že bych běžně po tomto žánru nesáhla, ale ohlasy, recenze a komentáře ke knize byly tak lákavé, že jsem neodolala. I já jsem chtěla číst knihu, která se nedá přesně žánrově zařadit. Detektivní příběh? Thriller? Já bych řekla, že se spíše jedná o psychologický román s prvky thrilleru. Určitě jsem nezaznamenala okamžiky, při kterých bych se bála, nebo mě mrazilo. Ale v každém případě jsem zažila pořádný šok!

knihaAsi si teď říkáte, proč šok. Protože jsem nikdy nečetla knihu, která by tak dokonale představila psychologický profil dvou lidí. V tomto případě manželů Amy a Nicka. Amy Elliottová Dunneová žije pět let v nepříliš šťastném manželství s Nickem Dunnem. Nemá práci a s životem na venkově, kam se s Nickem přestěhovali z finančních důvodů a také proto, aby se starali o jeho nemocné rodiče, není příliš spokojená. Nemá tam co dělat a nemá ani žádné přátele. (Nebo má?) Nick Dunne se svou sestrou Go vlastní napůl bar, pojmenovaný vskutku originálně Bar a k tomu vyučuje žurnalistiku na univerzitě. Se svou ženou zřejmě také není moc šťastný, neboť hledá povyražení jinde. Jednoho dne ho v Baru zastihne telefonát, že doma není něco v pořádku. Dveře jejich domu jsou dokořán. Po návratu Nick zjistí, že v obýváku se odehrál jakýsi zápas a jeho manželka zmizela. Rozehrává se pátrání po Amy, ve kterém je Nick hlavní podezřelý.

Kniha je rozdělena na tři části. Část první nese název Jak ji ztratil, druhá Jak ji potkal a třetí Jak ji získal zpět (nebo naopak). Nebyla jsem zvídavý čtenář, abych zjišťovala předem, jak se která část jmenuje a zda se autorka v ději vrací do doby, co bylo před tím, nebo se zmizelá manželka znovu objeví. Zato jsem byla poznamenána mnoha komentáři a recenzemi, které jsem ke knize četla. Byla jsem od začátku přesvědčena, že Nick Amy zavraždil a teď jde jen o to, zda policie najde dost důkazů. Když jsem začala číst druhou část, byla jsem skutečně velmi překvapená. Skutečnost, že vrahem je Nick, se začala výrazně měnit. V tu chvíli mě kniha začala bavit ještě víc než před tím.

V první části je předkládán příběh vyprávěný ze dvou pohledů. Nick popisuje události tak, jak po sobě časově běží a spolu s ním sledujeme průběh vyšetřování. Souběžně s tím se střídají kapitoly, které přinášejí deníkové záznamy Amy od doby, kdy Nicka potkala až do svého zmizení. I v dalších částech se střídají kapitoly pohledem Nicka a pohledem Amy a čtenář zjišťuje, že vůbec nic není tak, jak se na první pohled zdá.

A kdy přišel ten šok? Přibližně po prvních sto stránkách, kdy jsem si uvědomila, jak dokonale autorka popisuje jednotlivé postavy a hraje si čtenářem. Píše naprosto uvěřitelně a přesto přijdou okamžiky, kdy se ukáže, že pravda je úplně jinde. Nebo není? Gillian Flynnová odvedla vynikající práci. Svým vyprávěním dokonale mate čtenáře a hraje si s ním na kočku a na myš. Stejně tak si spolu hrají Nick a Amy. Nebo Amy s Nickem? Anebo Amy s někým dalším?

Více již prozrazovat nebudu, abych vás neochudila o neobyčejný zážitek z této knihy. Tak, jako jsem ochudila sebe. Rozhodně román doporučuji, ať již tento žánr čtete, nebo ne. Psychologie postav dokáže neuvěřitelně pronikat až do morku kostí. V závěru knihy už nevíte, kdo je normální a kdo psychicky narušený. Co je pravda a co je lež. Navíc forma, kterou autorka pro svou knihu zvolila, je zcela originální a neotřelá.

Knihu Zmizelá vydalo nakladatelství Knižní klub