Strhující příběh středověké Barcelony

Ač čtu velmi ráda příběhy ze středověku, oblast Španělska mě nikdy příliš nepřitahovala. To byl možná důvod, proč jsem četbu románu Katedrála moře tak dlouho odkládala a objemnou knihu přendávala ve své knihovně z místa na místo. Když jsem se nyní konečně „přemluvila“, abych knihu otevřela, byla jsem velmi překvapená. Velmi příjemně! Život Arnaua Estanyola představuje neuvěřitelně nádherný příběh, který postihne vše, co má středověký román obsahovat.

knihaMožná teď někdo namítne, že Katedrála moře není nejnovější kniha. Díky své kvalitě se však stala jednou z nejčtenějších po celém světě, a i v Česku je čtenáři velmi oblíbena. Poprvé byla v Česku vydána v roce 2008 a v roce 2011 se dočkala obnoveného vydání. Jsem šťastnou majitelkou brožovaného výtisku a dnes již mohu říct, že je to román, který skutečně stojí za to číst. A to je také důvod, proč se chci s vámi o své pocity podělit.

Hlavním hrdinou, kterého jsem zmínila již v úvodu, je Arnau Estanyol, syn nevolníků. Již jeho zplození a narození provázely dramatické události a nebýt odvahy rodičů, netrval by jeho život dlouho. Se svým otcem Bernatem se Arnau dostal až do středověké Barcelony, kde se uchýlili do dílny strýce a kde také přečkali promlčecí dobu, která z nich udělala svobodné občany. Jen čekáním se však člověk svobodným nestane, a tak se malý Arnau vydává na svou dobrodružnou pouť za svobodným životem a v hlavě mu znějí otcova poučná slova. Průvodcem se mu stane malý Joan, který má dětství ještě komplikovanější než Arnau a kterého se Bernat ujme jako vlastního syna.

Oba chlapci se zhlídnou v tzv. bastaixios – přístavních nosičích. Tito muži nosí nejen zboží z přístavu, ale především – za to sklízejí největší obdiv – nosí z královského lomu kameny na stavbu katedrály, která má být jednou zasvěcena Panně Marii od Moře. Oba chlapci se s nosiči spřátelí a chodí s nimi, přičemž jim nosí vodu na osvěžení. Netrvá dlouho a kolo osudu se zvrátí. Arnau se stává nejmladším nosičem a do konce svého života nezapomene na svou první cestu s obřím kamenem na zádech.

Určitě nemám v úmyslu, vyprávět zde celý děj knihy. Prozradím však, že život Arnaua je s katedrálou po celou dobu nerozlučně spjat.

Falcones ve svém románu popsal středověkou Barcelonu s obrovským citem i smyslem pro historická fakta. To, co historikové popisují v odborné literatuře, to Falcones dokonale přetavil ve strhující historický příběh. Vycházel při tom ze skutečných historických událostí a mnohdy popisoval i skutečné historické postavy. Přesto nesmíme zapomínat, že děj i většina hlavních hrdinů je fiktivních. Velmi oceňuji, že Falcones se ke všemu v doslovu „přiznal“ a velmi pečlivě popsal, co byla skutečnost a co fikce.

Postavy v románu jsou popsány s obrovským citem. Máte pocit, že je dobře znáte a vzbuzují ve vás vlnu emocí, ale i rozpaků. Autor nádherně přetváří kladné hrdiny v záporné a popisuje změnu jejich charakteru i skutečnosti, které ji provázely. Je docela možné, že vám při čtení již na počátku knihy vyhrknou slzy do očí, neboť děj je velice dojímavý a útočí na city čtenáře. Už jen výše zmíněná první cesta Arnaua s kamenem na zádech. Jaká vnitřní síla a obrovská vůle musela být ve čtrnáctiletém chlapci? Falcones některé situace popisuje způsobem, že se neodvažujete ani dýchat.

Pokud jste ještě tuto knihu nečetli, věřte, že se bestsellerem nestala jen tak pro nic za nic. Je to skutečně příběh, který obohatí svého čtenáře, a který stojí za přečtení. Poznejte i vy život středověkého lidu, šlechty a církevních hodnostářů. Jakou měl kdo moc? Měli prostí nevolníci nějaké šance se bránit? Jaká práva měli v Barceloně Židé a co jim mocní a církev tolik záviděli?

Jak se stavěla středověká katedrála a čím je ta barcelonská tolik významná? Na všechno najdete odpověď ve strhujícím románu Katedrála moře.

Knihu Katedrála moře vydalo nakladatelství Argo