Poklady z antikvariátu

postava

Také máte často smůlu, že v bazarech knih a antikvariátech neobjevíte žádné překvapení nebo úžasnou knihu za ještě lepší cenu? Dovolte mi, abych vám představila přeborníka ve vyhledávání prazvláštních titulů. Michal Šanda je sběratelem a znalcem podivností všeho druhu, o čemž se můžete přesvědčit v jeho bibliografii. Nyní u nakladatelství Paseka vydal svoje zatím poslední dílo pod názvem Špacírkou přes čenich.

knihaTitul shrnuje nejzajímavější pasáže z osmadvaceti unikátních knih, které autor objevil v antikvariátech. Úryvkům knih předcházejí krátké poznámky nebo seznámení s bližšími okolnostmi vydání spisu. Jde o čtení kratochvilné, výlet do minulosti, starých časů a společnosti. Na první přečtení přitom zarazí nefalšovanou syrovostí líčení nebo vyprávění - jak sám autor píše  - jako flaksa od řezníka. Překvapuje, jak „běžně“ se zde hovoří o smrti, válečných útrapách a krajních okamžicích lidské existence. Jako by tehdy byli lidé otrlejší vůči všemu kolem - válce, každodenní dřině, chudobě, nemocím – a o věcech konečných se jim mluvilo snáz než dnešnímu člověku.

Mě, jako hrdého Východočecha, rozhodně pobavila kapitola o Východočeském otrokářství. V úryvcích se píše o dnes již skoro zapomenuté tradici „harfenických“ skupin, z jejichž nevhodného způsobu života a životosprávy vzniklo i lékařské odborné pojmenování harfenických dětí. Kniha Z říše vědy a práce představuje pro nás dnes komické vynálezy i s ilustracemi (např. jednokolo pro pětičlennou rodinu). Zaříkávání v nemocech je zase etnologická studie popisující průběh zažehnávání a činnost zaříkávačky a s tím spojené pohanské zvyky. Vypsány jsou zde doslova i průpovědi, nejčastěji proti nemocem, ale také proti uhranutí nebo obecné „žehnání na všecko“.

Špacírkou přes čenich je takové veselé i smutné čtení pro každou příležitost. Dá se číst na vícekrát, nezatěžuje hlubokými myšlenkami a je dobré při ruce, když na člověka přijde chuť se trochu podívat do minulosti. Myslím si, že takové vlastnosti nejsou u podobné publikace vůbec na škodu. Ledasjaké čekání si můžete zkrátit obskurními příhodami z českých dějin a české lidové povahy. V případě velkých nadšenců si dokážu představit, že kniha může inspirovat k vlastní badatelské aktivitě. Z procházek po antikvariátech, a především ze zkoumání obsahu beden s knihami „za 5,-“, se může stát velké dobrodružství. Nechte se knihou Špacírkou přes čenich navnadit a těšte se, že taky něco podobného, o čem píše Michal Šanda, najdete.

Přál bych každému vidět typ takového harfeníka. Ošumělý oblek podezřelé elegance, nevýslovně spustlý výraz tváře; hnus a odpor mnou probíhal při spatření takového povedeného exempláře harfenické vizáže, při představě, jaké asi složky musely působit, aby vytvořili takovou fysiognomii, která co do oduševnělého výrazu stála hluboko pod tváří bystrého psa!
(Šanda, M. Špacírkou přes čenich. Praha: Paseka, 2013, str. 9)

Knihu Špacírkou přes čenich vydalo nakladatelství Paseka