Mentální anorexie: tichý zabiják

Isabelle Caro byla francouzská modelka, která většinu svého života bojovala s mentální anorexií. Rozhodla se stát celosvětovým odstrašujícím případem a ukázat mladým dívkám, jak odporné může být až příliš hubené tělo. Nafotila tedy velmi odvážnou kampaň se slavným fotografem. Fotografie obletěly svět, ale kampaň byla brzy stažena. Isabelle na billboardech pózuje nahá, ukazuje celé své tělo, lépe řečeno – jen kostru potaženou kůží.

knihaKniha Holčička, která nechtěla vyrůst je autobiografickým příběhem této dívky, která i přes veškerou snahu svůj boj s anorexií nakonec prohrála.

Prostřednictvím knihy Isabelle vypráví celý svůj příběh. Začíná již v raném dětství, jelikož události, které se v té době staly, byly zásadní pro její další vývoj, zejména fyzický. Isabelle na začátku knihy píše, ať čtenáři neodsuzují příliš její matku. A měla opravdový důvod, proč toto uvést. Po přečtení knihy se totiž čtenář nemůže ubránit pocitu, že za celý Isabellin smutný a krátký život může právě její matka. Matka, která by radši neměla vychovávat žádné dítě. Nicméně v knize se dozvíte také to, jaký nakonec měla osud ona.

Isabelle pokračuje vyprávěním o svém mládí, o svých prvních smutných sexuálních zkušenostech, o tom, jak se snažila osamostatnit se od matky a jak se jí to nikdy nepodařilo. Octla se také v nemocnici, kde si uvědomila, že je to s ní opravdu zlé. Chtěla se vyléčit. Její tělo ale nebylo schopné začít zase normálně jíst. Každé sousto jen přežvýkala a poté vyplivla do záchodu. Tak to dělala po několik let, aby nepřibrala. Taktéž pila málo vody, aby neměla nafouklé břicho.

Ze závěru knihy sálá Isabellina touha po uzdravení, což se jí bohužel nakonec nepodařilo a dívka na svou nemoc zemřela ve věku pouhých 28 let.

Životní příběh Isabelle je velice zajímavý, nicméně kniha nikterak poutavě psaná není. Je sice používán čtivý jazyk, ale některé pasáže jejího života jsou popisovány až příliš zdlouhavě. Čtenář má chuť přeskakovat stránky – s vědomím, že stejně o nic nepřijde.

„Fyzické utrpení předčasně zestárlého těla, které trpí vážnými dysfunkcemi. Morální utrpení z povinnosti neustále bojovat, aby mě moje nemoc nezabila. Prožívala jsem nekonečný zápas mezi vůlí žít, a tedy jíst, a fyziologickou a psychickou neschopností k tomu dospět. (…) Ano, doufám, že se vyléčím. Možná ne úplně, ale dostatečně na to, abych oslavila své šedesáté narozeniny.“

Knihu Holčička, která nechtěla vyrůst vydalo nakladatelství XYZ