Konec vosí sezóny

Stala se vražda! Brutální vražda… Mladá dívka byla nalezena s rozkopaným obličejem, bez kalhotek pod schody svého starobylého domu. Komu se znelíbila? A proč měla pod kuchyňským stolem více peněz, než si běžný smrtelník dovede představit? To odhaluje talentovaná skotská autorka detektivek a divadelních her Denise Mina.

kniha„Mina je mimořádně citlivá na duševní rozpoložení svých postav, čímž je zobrazuje s přesností, která stírá hranice mezi hrdinstvím a darebáctvím,“ píše Guardian a jak se říká, co je psáno, to je dáno. V tomto případě to platí bez výjimky.

Denise Mina vás doslova vtáhne do svého knižního světa, ať už je jakýkoli. Zprvu vás zarazí surovost, chlad, který cítíte, jelikož postavy nejsou idealizovány, ale jsou zobrazovány se svými přednostmi a co víc, především se svými nedostatky. Samotný příběh tak vyznívá reálněji, je pro běžného čtenáře dobře představitelný a nepůsobní jako vybájená fantazie. Jako by se něco podobného mohlo stát v okolí, ve vedlejším baráku, ve škole, kam chodí vaše dítě, na ulici, po které chodíte do práce.

Konec vosí sezóny není typickým trhákem. Neláká na pozlátko, ale dokáže zaujmout neochvějným zdáním reálnosti. Smyšlenka zde tak hraničí s možnou realitou, zoufalost hraničí s nadějí a očekávání střídá potvrzení. Na rozdíl od ostatních detektivek zvolila autorka opačný přístup. U Agathy Christie vždy hádáte, kdo můžete být oním vrahem, přičemž autorka vás zpravidla v závěru příběhu „převeze“ a ukáže, jak moc jste byli na omylu. Mina své čtenáře neklame, a tak už od začátku vědí, kdo je vrahem mladé Sáry Errollové. Co ovšem neznají je motiv vraždy.

Vyšetřovatelka Alex Morrowová má před sebou nelehký úkol. Vlastně úkolů má hned několik. Vedle dlouholetých rozepří s bratrem je před ní důležitý případ vraždy, přičemž práci jí komplikuje povolená morálka na policejním oddělení a nesnesitelný šéf. Těhotná Morrowová rozplétá pavučinu lží, která ji obklopuje, a jde za svou neochvějnou policejní intuicí i přesto, že se setkává s nedůvěrou a pramalými sympatiemi ze strany svých nadřízených.

Kniha získala ocenění „Nejlepší britská detektivka roku 2012“, což samo o sobě svědčí ve prospěch skutečnosti, že se jedná o zdařilé dílko. Pokud tedy přemýšlíte o tom, čím udělat radost pod vánočním stromkem vášnivému čtenáři detektivek, kterého máte ve svém okolí, neváhejte. Knihu vydalo nakladatelství Panteon.

Morrowová vstala a sledovala, jak pečlivě poprašují povrch telefonu a trousí černý prášek na bílou přikrývku. Ohlédla se na dveře ložnice a v duchu sešla dolů po schodech na verandu a představila si, jak Sára Errollová vchází do prázdného domu. Tvář měla rozmlženou krví, černé šaty přiléhaly na pružné štíhlé tělo.
Sára nechala kufřík u zdi, hodila klíče do hořčicové kabelky a zula si boty o paty. Morrowová si představila ten zvuk, jak tvrdé podpatky dopadly na dlážděnou podlahu. Viděla, jak Sára sahá do kabelky, nahmatává na dně taser maskovaný jako telefon, vchází do haly a nedbale ho odhazuje ke zdi. Anebo stojí nahoře na schodech a hází ho dolů.
Morrowová o tom taseru musela stále přemýšlet: ležel poblíž místa smrti té oběti. Buď ho chtěla sebrat, nebo ho někdo sebral, pak si to rozmyslel a cestou ven ho zahodil. „Sejměte z něj otisky.“
„Jistě.“
„A podívejte se, jestli na něm nejsou vlákna,“ řekla. „Zjistěte, jestli byl v té kabelce.“
Představila si, jak ta žena bez obličeje odhazuje boty a jde do schodů, představila si, jak musela být rozbolavělá po sedmihodinovém letu, jak se jí muselo ulevit, když si svlékla ty krajkové kalhotky, oblíkla si tričko a pohroužila se do postele.

Knihu Konec vosí sezóny vydalo nakladatelství Panteon