Poklidná kniha shiatsu

detail

Autorkou této knihy je Darja Havelková. Metodou shiatsu se zabývá již od roku 1993. Je zakladatelkou a ředitelkou Darja Shiatsu School od roku 1997. Zabývá se i jinými léčebnými metodami, jako jsou například: reiki, Bachova květinová terapie, absolvovala seminář aury a barev, kranio-sakrální terapie ad. Sama vyučuje praktické techniky shiatsu a práci s aurou, technika WATSU (shiatsu ve vodě) a WATA (vodní tanec) aj. Zde si představíme knihu Darji Havelkové s názvem Shiatsu – Cesta ke zdraví a spokojenosti (Triton, 2001).

Pokud inklinujete k jakýmkoli léčitelským metodám a praktikám, pak je tato kniha určena právě vám! Kniha Shiatsu je určená těm, kteří se chtějí se shiatsu metodou seznámit, ale i těm, jenž mají zájem si osvojit některé techniky na úrovni základů. Darja Havelková čtenáře seznamuje s různými druhy shiatsu, např.: zen shiatsu, makrobiotické shiatsu, bosonohé shiatsu, Ohashiatsu ad. V knize se autorka věnuje metodě zen shiatsu, a to z důvodu komplexnosti metody. Seznámení s touto metodou pojala autorka tak, aby i ten, kdo o shiatsu nikdy neslyšel, poznal a zvládnul tuto léčitelskou metodu a dokázal si ji vyzkoušet a aplikovat ji.

knihaKniha nabízí základy praktických zásad – kde provádět shiatsu, jak se na něj připravit z pohledu terapeuta, ale i klienta, postup v technice tlaku atp. Čtivou a srozumitelnou formou autorka nabízí úplným začátečníkům jak postupovat při této technice. Základní postupy ošetření jsou zde shrnuty do čtyř poloh: leh na břiše, na zádech a na boku a poloha vsedě nebo v kleku. Tyto i jiné postupy jsou doplněny ukázkami v podobě černobílých fotografií od Pavlíny Kotrbaté. Také se zde objevují černobílé, občas celostránkové, jindy menší ilustrace, jejichž autorem je Jiří Hlaváček. Jak ilustrace, tak i fotografie znázorňují polohy masáží shiatsu, kde je zobrazen terapeut i potencionální klient.

Zajímavá část knihy je pak Něco navíc, kde jsou techniky shiatsu pojaty tak trochu jinak. Tyto techniky lze aplikovat i v době těhotenství a podpořit jeho zdárný průběh. Autorka přímo shiatsu doporučuje ženám, které během těhotenství trpí bolestmi zad, hlavy, sníženou imunitou aj. typickými problémy. Dále pak zdůrazňuje, že tato masážní technika může být prospěšná i pro děti. Především se tak upevňuje vztah rodiče a dítěte. Následující kapitola je zaměřena na cviky ve dvojicích, tzv. Makko-Ho. Cvičení ve dvojicích umožňuje zaktivování hned několika drah, např.: dráha žlučníku a jater, močového měchýře a ledvin, dráha srdce a tenkého střeva aj.

Konec knihy je doplněn o literaturu, ze které byly některé poznatky v knize použity. Celá kniha působí jako příjemný průvodce. Stručná, vystižná a srozumitelně napsaná. Vytvořená tak, aby byl nově vyučený terapeut schopen aplikovat metody shiatsu na pacienta, nijak mu neublížit, ale naopak prospět. Je určena pro ty, kteří si chtějí vybudovat a prožít „cestu ke zdraví a spokojenosti“.

Knihu Shiatsu – Cesta ke zdraví a spokojenosti vydalo nakladatelství Triton