O penězích a společenském postavení s F. S. Fitzgeraldem

vino

V případě knihy Čtyři rány pěstí nejde o žádné autorovo dosud nevydané dílo, jak by se mohlo možná na první pohled zdát. Jde o bilingvní výběr tří povídek nakladatelství Argo, které je již dříve vydalo v rámci souborů Žabci a filozofové a Povídky jazzového věku. Texty v českém vydání vychází již podruhé, protože v roce 2011 šlo o premiéru těchto Fitzgeraldových prvotin.

knihaTrojice příběhů v anglicko-české verzi je pojmenována podle třetího textu. Povídky líčí osudové setkání tří mužů s jedněmi z největších hybatelů lidských životů – touhou po penězích, láskou a násilím.

První povídka s názvem Dalyrimple na scestí líčí příběh mladého válečného veterána, který z výsluní zájmu o hrdinu sklouzne do každodenního balastu. Zjistí, že klesnout se dá velmi rychle a že krátkodobá sláva mu nepřinesla ani vytoužené peníze, úspěch, práci ani dívku. Smysl života se mu vytrácí a on se v zoufalství rozhodne uchýlit se k rychlému výdělku, čili loupežím. Poté, co se několikrát odhodlá okrást kolemjdoucí, se mu naskytne nenadálá nabídka spojená se vstupem do politiky a zapojení se do veřejného života. Dalyrimple přijímá.

Ach, rusovlasá kouzelnice je název druhé povídky, která líčí milostné poblouznění knihkupeckého prodavače Merlina. Jak to tak bývá, nezamiloval se platonicky do obyčejné dívky odvedle. Tento ryze fantaskní příběh totiž líčí lásku, touhu a výhradní cit k nádherné éterické bytosti jménem Karolína. Když člověk čte popis jejího bezstarostného života plného večírků, mužů, zájmu lidí a šperků, rázem se ocitne v onom známém Fitzgeraldově jazzovém věku. Podle této povídky by šel na místě natočit hollywoodský film, stejně jako podle povídky Podivuhodný příběh Benjamina Buttona. Při scéně v knihkupectví, kdy se zčistajasna Karolína objeví a začne s Merlinem vyhazovat knihy do vzduchu, si čtenář nemůže být jist, zda nejde o snovou či fantazijní sekvenci.

Třetí povídka Čtyři rány pěstí líčí osud Samuela Mereditha, pasivního, netečného a málo vznětlivého člověka. I přes to si v životě prošel tvrdými, ale zároveň užitečnými zkušenostmi v podobě čtyř pěsťových ran. Ač ne vždy zasloužené rány zajímavě určovaly jeho další kroky. Vždy byl natolik duchapřítomný, že bití neoplácel a za tato znamení byl rád.

Fitzgerald opět čtenáře nezklame. Navíc díky připojeným anglickým textům mu můžete být ještě blíž. Atmosféra, která z povídek dýchá vás snadno strhne. Muži budou Merlinovi závidět jeho cit k tajemné a dobrodružné Karolíně, ženy budou zvědavé na její krásu a bohatství.

Ach, rusovlasá kouzelnice
Potom se to stalo, či spíše to začalo. Karolína zvedla svazek básní, který ležel volně na hromadě, roztržitě jej prolistovala štíhlou bílou rukou a náhle jej, docela samozřejmě, vyhodila nahoru ke stropu, kde zmizel v karmínové lampě a usídlil se tam, takže za osvětleným hedvábím vypadal jen jako tmavý vypoulený hranol. To ji potěšilo. Dala se do mladistvého, nakažlivého smíchu a Merlin se k ní náhle přidal.
(Fitzgerald, F. S. Čtyři rány pěstí. Argo, 2013, str. 71)

Knihu Čtyři rány pěstí vydalo nakladatelství Argo