Dokonalé myšlení na krátkém prostoru

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Když se řekne Agatha Christie, každý z nás si vybaví její dokonalé detektivní příběhy s nejznámějšími hrdiny slečnou Marplovou a Herculem Poirotem. Královna detektivek je sázkou na jistotu. Proto by neměla vaší pozornosti uniknout kniha plná krátkých povídek s Herculem Poirotem v hlavní roli. Jeho Rané případy vydané Knižním klubem jsou pohlazením profesionální dokonalostí.

knihaOsmnáct povídek, v nichž Poirot nechává rozehrát své malé šedé buňky, vás nadchne. Ať už se bude jednat o bleskové vyřešení Dobrodružství Johnnieho Waverlyho, nebo několik let se táhnoucího Prokletí Lemesurierů. Na kratičkém prostoru Agatha předvádí všechno, čím je pověstná – dokonalý jazyk, propracovanou zápletku, jednoznačné rozuzlení a dokonalého detektiva.

Hercula Poirota a jeho přítele kapitána Hastingse prostě musíte milovat. Nejen kvůli Poirotově nezpochybnitelné genialitě a Hastingsově bezmezné loajalitě, ale také kvůli tomu, jak spolupracují. V některých příbězích je doplňuje inspektor Japp, který se svou vírou ve vědecké metody a postupy Poirota dráždí, přesto je ochoten detektiva respektovat. Ale podle jeho skromného názoru se všechny zločiny dají vyřešit pomocí metody a psychologie. A jistě vás nepřekvapí, že má vždycky pravdu. Hlavní hrdinové jsou prostě jedineční a bravurně napsaní. Agatha nikdy nezklame.

Byla to bouřlivá noc. Venku nenávistně vyl vichr a do oken v mocných poryvech bušil déšť.
Poirot a já jsme seděli u krbu, nohy natažené k přívětivé záři. Mezi námi byl malý stolek. Blíže ke mně stál pečlivě svařený punč, na Poirotově straně šálek husté, silné čokolády, kterou já bych nevypil ani za sto liber! Poirot upil z růžového porcelánového hrnečku husté břečky a spokojeně vzdychl.
"Quelle belle vie!" zamumlal.
"Ano, na světě je dobře," přitakal jsem. „Já mám práci, a dobrou. A vy jste slavný – "
"Ó, mon ami," ohradil se Poirot.
(CHRISTIE, Agatha. Rané případy Hercula Poirota. Praha: Knižní klub, 2013. s. 141.)

Řekněte sami, nevidíte tu scénu přímo před sebou? Já v živých barvách, snad možná i díky výtečnému filmovému zpracování, ale styl Agathy, která scénu vykreslí do nejmenších detailů, je nezaměnitelný. Její povídky mohu doporučit každému milovníkovi dobrého příběhu a silných charakterů. A dobrých konců, i když ne vždy to znamená, že viník skončí za mřížemi.

Knihu Rané případy Hercula Poirota vydalo nakladatelství Knižní klub