Recenze: Knihy pro dospělé

Marina Fialková v říši krále Pana – třetí díl Rafaelovy školy je na pultech

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
kozoroh

Fanouškové Rafaelovy školy jásají – už čtou třetí pokračování o vílí princezně Marině. Dívka postoupila do tercie. Hned zkraje prázdnin se metamorfovala do podoby faunky: hlavu jí ozdobily rohy, získala kozí nožky a neustálou chuť k jídlu. Je prostě mlsná koza! Nová podoba ji baví víc, než podoba nágy, v kterou se metamorfovala před rokem v sekundě.

 

knihaLežela na lůžku chráněném závěsy. Nebyly to však závěsy z hedvábí jako ve vílím zámku u maminky královny. Tady u krále Pana namísto závěsů visely shůry dlouhé listy břečťanu.
Nic skrz ně nevidím… pohnula hlavou. Ten pohyb způsobil, že se obal kolem ní roztrhl ještě více.
Stočila zraky a spatřila špice svých tmavých dvakrát zatočených rohů. Takové má i Puk! rozradostnila se a zvedla ruku, aby si na ně sáhla. A obal kolem ní se rozpadl úplně.
Páni, ty rohy ale jsou! Škoda, že nemám po ruce zrcátko… ohmatala si rohy a pak se pomalu zvedala do sedu. Bála se, že by jí mohlo být zase zle jako při minulé metamorfóze. „jejda, to mám těžkou hlavu,“ zamručela, když se posadila a tíha rohů ji táhla zpět.
Podepřela si hlavu a dál zkoumala své tělo. Nohy mám jako Puk, jak se na ně postavím? Na těch prohnutých lýtkách se přece nedá chodit. A balancovat na kopýtkách?
(Štulcová, R. Rafaelova škola 3: Rohy faunů. Praha: Mladá fronta, 2013, str. 7 a 8)

V lesním sídle krále Pana se daří stromům i zvěři, pobíhají tu především všudypřítomné veverky. Všichni studenti se učí zvládat zákony přírody a pomáhat těm, kdo to potřebují. Král Pan je velmi mocný panovník, ale také je velký bohém. Proto má Marinina maminka – vílí královna Aine – o dceru větší strach, než když byla u nág. Bojí se, že neznámý nepřítel, který chce dívku zahubit, bude mít v tercii víc možností k útoku. Proto dochází mezi vílí královnou a mocným faunem k častým výměnám názorů, proto se nad křivoklátskými lesy toho roku častěji kupí bouřková mračna a blesky křižují oblohu. Tak často se ti někdejší manželé spolu dohadují a přou.

Marina se v tercii v podobě mlsné faunky dozvídá mnoho nového, učí se chránit faunu i flóru, se spolužáky pracuje na projektu záchrany lesa, získává i další dovednosti – třeba se učí převtělovat do lesních zvířat. Je toho v letošním školním roce vskutku hodně, přesto se Marina nedokáže pořádně soustředit. Je totiž zamilovaná… jenže jak randit, když je kolem ní pořád nějaký strážce, také jí všichni neustále předhazují jakéhosi lva, který jí má podle horoskopu být partnerem. Jenže nikdo zatím nevyzvěděl, kdo jím je. A ona tolik miluje hráče školního florbalového družstva se zvláštním jménem Plantefolie. Jak se brzy ukáže, je na tom mladý muž stejně, proti jejich randění jsou však úplně všichni. Kletba nad dětmi vílí královny stále visí a královna chce zabránit lásce všech svých dětí stůj co stůj. Kdyby se tak podařilo vyzvědět, kdo chce Aininu rodinu zničit, kdo a proč chce zabít její nejmladší dceru Marinu…

Renata Štulcová ve třetím díle Rafaelovy školy vypráví další příběh plný fantazie. Hýčká v něm opět přírodu a krásu pověstí a bájí. Rozvíjí zároveň příběh nenávisti, žárlivosti a zloby. Opět nám předhodí určité indicie, abychom mohli hádat, kdo je tím nepřejícným, kdo chce změnit osud, aby dospěl k svému záhadnému cíli. Každý z čtenářů může hádat, ale pravdu se ještě nedozví, ještě nenastal ten čas. Ještě musíme projít dalšími ročníky, než se kletba zlomí a pravda ukáže.

Druhou vrstvou příběhu je průběh běžného školního roku. Děti elementálů a lidí ale mají povinnosti navíc, musí se připravit na svůj „vyšší“ úkol, přitom však studují i podle lidských pravidel – takže nechybí předměty, které dobře znají studenti „člověčí“ tercie. Samozřejmě se dostanou i na lyžařský výcvik, který do tohoto ročníku neodbytně patří! Vedle školy se vine i láska – školní, krásná, neopakovatelná – ta první.

Renata Štulcová má díky své profesi pedagoga velké zkušenosti s náctiletými. V charakteristikách jednotlivých postav dokonale zhodnotila vlastní pozorovací talent, proto jsou její hrdinové přesně takoví, jací jsou náctiletí ve věku čtrnácti let. Hledají se, jsou ufňukaní, mají pláč i smích v jednom uzlíčku, hormony pracují – skvělá psychologická sonda.

Vedle hlavní dějové linie se příběhem opět vine odkaz na dílo romantika Shakespeara. Jeho dramata se v náznaku objevila i v předchozích dílech série (Vílí křídla a Tance nág), ale teď se jeden z jeho romantických příběhů – Sen noci svatojánské – stal i součástí Marinina příběhu. Vše se jakoby odehrává podle not této hry. Byl snad básník elementálem? Jak mohl vědět, co se odehraje v jednadvacátém století v lesích kolem Berouna a Křivoklátu? To ví jen autorka (a případní elementálové mezi námi)

Rafaelova škola je do detailu propracovaná série. Jednotlivé dílky všech příběhových linií do sebe zapadají, tvoří celek, který dokonale spatříme až v poslední knize, kdy bude Marině devatenáct. Autorka se vyhnula chybám, které provázejí některé obdobně tvořené série. Přestože její hrdinové jsou školou povinní a školní docházka se opakuje, má neměnné body, její příběhy jsou pokaždé jiné. Na cyklický základ vrství události, které se objevují nepředvídatelně – stejně jako je tomu v životě. Proto nikdo z nás netuší, kdy zasáhne ten, co chce vše změnit, ten, kdo nenávidí. Proto dopředu nemůže být jasné, jak se vyvine první láska Mariny a Plantefolieho, zda ji nástrahy neumoří dřív, než se rozvine. Tím autorka navyšuje napětí, potřebu znát další fakta a indicie, tím zapojuje čtenáře do příběhu daleko více, než sami tuší.

Velmi příjemný je autorčin styl. Oplývá velmi bohatou slovní zásobou, volí jazyk odpovídající době i hrdinům: vždy bezpečně rozeznáme náctiletého od dospěláka, člověka od elementála, tedy bájného tvora, neuchyluje se k nadužívání slovní vaty. Její čeština je zpěvná, příjemná, obohacující. Využívá všech prostředků, aby udržela pozornost čtenářovu a svými odbočkami od hlavního děje ho nezmátla, nezavedla na scestí. Ostatně takové jsou všechny její příběhy, které kdy napsala – dokazují velmi důkladnou přípravu a odpovědný přístup k tvorbě.

Rohy faunů skončily. Marina dovršila patnácti let, opět odolala hrozbě, která visí nad její hlavou díky záhadné kletbě. Ještě neví, jak tuto kletbu zlomit, nic netuší o své budoucnosti. Teď jen ví, že další prázdniny stráví ve vodní říši u své sestry Rusalky… Máme se určitě opět nač těšit! 

Kniha Rafaelova škola 3: Rohy faunů vydalo nakladatelství Mladá fronta

Doporučujeme

Veletrh

Soutěže

Aktuality

  • Nová kniha Miloše Cajthamla Na odstřel získala prestižní Literární cenu Knižního klubu 2018

    PRAHA, 4. 9. 2018 – Laureátem 23. ročníku Literární ceny Knižního klubu se rozhodnutím odborné poroty stal Miloš Cajthaml, jeho novela Na odstřel o problematickém hledání mužského vzoru se prosadila v konkurenci 121 zaslaných rukopisů. Odměnou vítězi je vydání knihy pod renomovanou nakladatelskou značkou Knižní klub, prémie 100 000 Kč a originální skleněná plastika ve tvaru knihy. Vítězné dílo bylo slavnostně vyhlášeno 4. září 2018 v Kaiserštejnském paláci na pražské Malé Straně.

    Číst dál...  
  • Paseka naživo. Nakladatelství poprvé zpřístupní veřejnosti slavný pražský dům od Jana Kotěry

    Cyklus autorských čtení v Nakladatelství Paseka spojí literaturu s architekturou. Zájemci budou moct poprvé navštívit slavný Laichterův dům, který na začátku 20. století navrhl Jan Kotěra, a halu s dekorativními vzory od Jana Preislera. První čtení v rámci cyklu Paseka naživo proběhne 23. srpna, debutující Anna Cima představí román Probudím se na Šibuji.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení