Detektivní příběh nebo romance?

detail

Snad žádná jiná doba nevzbuzuje ve spisovatelích napříč staletími tolik touhy ji poznat a prožít jako tudorovská Anglie. Vláda Jindřicha VIII. a jeho dcery Alžběty bývá nejčastějším pozadím historických románů autorů z celého světa. Nejinak je tomu i u Michelle Diener, která do Jindřichovy éry zasazuje již svůj druhý příběh – Strážkyně králových tajemství.

Tentokrát se setkáváme s Johnem Parkerem a Susanou za jiných a přece stejných okolností. Opět se ocitají ve víru intrik, kdy nejde o nic menšího než o královu čest. Když totiž odhalí, že Zrcadlo z Neapole, diamant, díky jehož získání pokořil francouzského  krále, neboť patřil do souboru francouzských korunovačních klenotů, zmizel, začne se rozehrávat vysoká politická hra, která by mohla znamenat i válku. Kdo tentokrát stojí v pozadí spiknutí? Komu by válka prospěla? A přežije jejich vztah všechny intriky? Dojdou nakonec vytouženého štěstí?

knihaTo všechno jsou otázky, na které samozřejmě nebudu odpovídat, protože bych vás tím připravila o jedinečný požitek z četby. Mohu vám jen prozradit, že se ani chviličku nebudete nudit, protože kniha je plná napínavých zvratů, kdy se opravdu budete bát, že nedopadne dobře. Proč? Není to totiž klasická romance, tam by byl konec poměrně jasný a člověk by se možná trošičku nudil. Ne však zde. Strážkyně králových tajemství je spíše detektivkou než románem, proto si koncem nejsme ani chvilku jisti. A to je vlastně jejím velkým kladem, nečekají nás zde přeslazené scény, ani cituplná vyznání. Náznaky, kterými je vztah Susanny a Johna vykreslen, jsou mnohem působivější a zanechají hlubší pocit.

Parker se jí hluboce poklonil a zvedl si její ruku ke rtům. Jeho výraz jasně ukazoval, co si o Boleynovi myslí. Ústa se mu stáhla, když se napřímil, aby se přidal k Boleynovi stranou shromáždění.
Našli si místo kousek dál od ostatních, vedle okna, kde řeka tekoucí dole tlumila jejich hlasy.
„O co jde?“
„Říká se, že můžete zničit Wolseyho.“
(Michell Diener. Strážkyně králových tajemství. Praha: Domino, 2013, s. 94.)

Kniha má vše, co by dobrá detektivka měla mít – výtečného hledače pravdy, padoucha stojícího v pozadí, který hlavním hrdinům usiluje o život, dobrou zápletku i perokresbu jednotlivých postav. Jak vše dopadne, zjistíte, pokud si knihu přečtete. A určitě nebudete litovat.

Knihu Strážkyně králových tajemství vydalo nakladatelství Domino