Na Hradě trochu jinak

detail

Pražský hrad je místem, kde se přítomnost potkává s minulostí a, ač je to možná trochu nezvyklé, i místem, kde žily nejen hlavy státu, ať již takto bereme korunované krále či volené prezidenty. Za Habsburků na Hradě žilo i jejich služebnictvo a úřednictvo. Mezi ty vyšší, správně bychom měli říct vysoké úředníky habsburského dvora, patřil i otec Josepha Rudolpha z Wartburku, Ernst Rudolph. Malý Joseph se zde nejen narodil, nýbrž zde vyrostl a prakticky do dospělosti žil. Jeho vzpomínky nám přinášejí editoři Martin Halata a Dagmar Lieblová v knize Pozdrav ze Schlossbergu.

Joseph Rudolph sepsal své paměti v roce 1876, v době, kdy byl nemocen a nemohl se tedy zaměstnávat jinak. Jeho rodina byla s Pražským hradem spjata od 70. let 18. století. Tehdy se funkce zámeckého inspektora ujal jeho děd, Johann Georg, aby ji následně předal svému synovi. Dostáváme se tak k unikátnímu svědectví doby před rokem 1848, abychom si následně prošli události revolučního roku a rozloučili se smrtí posledního zámeckého inspektora, který byl za zásluhy povýšen do šlechtického stavu, do tzv. nové úřednické šlechty, a zvolil si predikát z Wartburku.

knihaJoseph Rudolph je zručný vypravěč, seznamuje nás s historií rodiny od narození svého děda ve vesnici Breiten Worbis. S daty pracuje precizně a chce být co nejpřesnější, protože vše dokládá úředními dokumenty, jakými jsou rodné, křestní a úmrtní listy. Seznámí nás s dědovou složitou cestou na Pražský hrad, s povinnostmi, jaké měl, i s různými změnami, k nimž došlo v rámci postupných reorganizací Marie Terezie a především Josefa II. Zachycuje nejen život své rodiny, ale i té královské, popisuje pobyt Karla X. nebo dobu, kdy na Hradě pobývala Marie Tereza, dcera Ludvíka XVI. a Marie Antoinetty.

„Moje dobrá matka se ve styku s těmito vzdělanými, veselými lidmi cítila blaze, příjem otce se zdvojnásobil, neboť Karel X. mu dával na Nový rok 1000 zl. spropitného a nadto bylo tolik vedlejších příjmů, že teprve teď se stal náš život bezstarostný.“
(Martin Halata – Dagmar Lieblová (eds.), Pozdrav ze Schlossbergu. Paměti Josepha Rudolpha z Wartburgu, syna hradního inspektora. Praha: Academia, 2013. s.106.)

Kniha vyšla s podporou Akademie věd ČR, jedná se o klasickou vědeckou práci, kdy nás autoři v úvodu seznámí s historií rodu, následuje ediční poznámka, která vysvětluje systém přepisu a překladu. Nosnou část knihy tvoří samotná Rodinná kronika, a to v obou jazycích, nejprve v češtině, poté i v originále – v němčině. Jako v každé vědecké publikaci ani zde nechybí bibliografie, prameny a rejstříky.

Přes časový odstup od svého vzniku nám kniha dá mnohé, je vhodná i pro laiky se zájmem o historii. Pražský hrad totiž nebyl jen symbolem, ale skutečně to v něm pulzovalo životem. Což si uvědomíme, když si toto unikátní svědectví přečteme.

Knihu Pozdrav ze Schlossbergu vydalo nakladatelství Academia