Vzpomínky minulosti

detail

Některá jména se nesmazatelně zapíšou do dějin, jiná z paměti vymizí nebo zůstanou jen lehkou vzpomínkou. Totéž se stalo se jménem první ženy Jiřího z Poděbrad, Kunhuty ze Šternberka. Je pravdou, že tato mladá žena se dožila pouhých dvaceti sedmi let a nikdy se nestala královnou, byla však ženou, která si pozornost zaslouží. Byť jí moderní encyklopedie věnují pouhé zmínky.

Kunhuta se pravděpodobně narodila roku 1422, jiné prameny uvádí rok 1425, za Jiřího z Poděbrad byla provdána roku 1441, o osm let později zemřela. Je tedy co vyprávět? Zajisté, krom toho, že Jiřímu porodila sedm dětí, z nichž se pět dožilo dospělosti, zasloužila se o rozkvět Poděbrad. Ona totiž měla svůj sen.

knihaA o tomto snu nám vypráví v románu Perlová koruna Jaroslava Černá. Představuje mladičkou dívku, které kdysi dávno potulní kejklíři vyvěštili, že se provdá za budoucího krále. Proto je nadšená, když se narodí Ladislav Pohrobek, doufá, že je jí souzen. Ale je navýsost zklamána, když se o ní začne ucházet jen Jiří, jednadvacetiletý podsaditý muž, pán na Poděbradech a Kunštátu. Svého muže však hluboce miluje a rozhodnutí vzít si jej nikdy nelituje. Stejně jako roste Jiřího moc, roste i Kunhutina činnost.

Jako paní na Poděbradech nechá ve městě postavit špitál, založí školní nadaci a všemožně se stará o chudé. Poddaní ji milují a i Jiří si jí váží nejen jako manželky a matky. Tato role se jí ale stane osudnou, když porodí svému muži dvojčata. Několik dní po porodu zemře a jen ona sama tehdy ví, že věštkyně měla pravdu. Provdala se za budoucího krále.

„Odpočívej, spi, moje malá královno,“ zašeptal Jiří, aby ho Kunhuta slyšela, zvedl se a po špičkách přecházel ložnicí. U dveří, s rukou na klice se otočil. Tvůj sen se splnil, moje milá, jsi královnou… a jestli se také mohou plnit věštby, to ukáže čas.
Kunhuta usínala. Pořád cítila medvědí náruč svého manžela, srdcem zůstávala u svých šesti dětí, ale ve snech viděla zářit královskou korunu na zvlněných vlasech pana Jiříka z Poděbrad.
(Jaroslava Černá, Perlová koruna. Praha: Alpress, 2013. s. 204.)

Kniha je krásnou literární fikcí, o životě paní Kunhuty víme z pramenů skutečně málo, Wikipedie o ní píše v dvanácti řádkách, v krásné literatuře bývá po Jiřího boku popisována královna Johana, ale jeho první žena svou roli sehrála skvěle. Byla mu oddanou a milující ženou, která mu dala pokračovatele rodu i dcery pro rozšíření jeho budoucí moci. Proto si tuto krásnou, čtivou a místy dobrodružnou knihu určitě zaslouží.

Knihu Perlová koruna vydalo nakladatelství Alpress