Netradiční detektivka z období Velké Moravy

Detektivních příběhů je dnes na knižních pultech spousty. Každý je něčím originální a každý má své specifické prostředí a dobu. Není neobvyklá ani historická detektivka, která zavádí čtenáře do doby dávno minulé a odhaluje zločiny – někdy skutečné, někdy vymyšlené. Četli už jste ale historickou detektivku z období Velké Moravy? Že ne? V tom případě vás možná zaujme tato recenze.

knihaStanislav Češka se do období Velké Moravy vrací s knihou Případ podivného gombíku již podruhé. Stejně jako v prvním díle – Případu úzké dýky – i zde jsou hlavními hrdiny mojmírovský kníže Slavomír a jeho vikinský přítel Erik. Zatímco v prvním díle to byli především bojovníci – nejen za vlast, ale i za svá vlastní práva a životní štěstí, nyní už jsou otci od rodin a mají krůček k tomu své rodinné štěstí prožívat. Jak už to ale bývá, rodinný klid naruší pracovní povinnosti a oba naši hrdinové se musí vrhnout do vyřešení záhadné vraždy spojené s neobvyklým zlatnickým výtvorem – oválným zlatým gombíkem, v jehož středu je ukryt valounek zlata.

Stanislav Češka není historik a velmi obdivuji, že čtenáře se svým postavením pravdivě seznamuje. V závěru knihy autor uvádí, odkud čerpal, čí práce studoval, zmiňuje, které postavy, události a místa jsou podložená archeologickými výzkumy a co si jako autor vymyslel. Dodává to knize totiž zcela jinou kvalitu, než kdyby napsal „pouze“ napínavou detektivku. Stanislav Češka velmi věrohodně popisuje velkomoravskou říši, panovníka Rastislava, život, jídlo, zvyky, bydlení. Čtenář si tak velmi rychle zvykne na příběh umístěný do neobvyklého prostředí.

Popisy však nejsou v Češkově práci stěžejní. Příběh je psán velmi svižně, dokáže čtenáře vtáhnout do děje a dobře načasovanými rozhovory postupně odhaluje, kdo stojí na pozadí celého zločinu. Co vytknu samotnému nakladatelství Moba – tentokrát si v knize nepohlídalo příliš dobře chyby a překlepy. Že sem tak unikne nějaké písmenko, čárka nebo se vyskytne chyba, je běžné, ale v této knize bylo chyb skutečně až příliš, a to dokonce i takové, že se přeházela písmenka na řádku.

Nemohu než doporučit knihu Případ podivného gombíku dalším čtenářům. Pokud je nenadchne už příběh samotný, dozví se něco nového z doby a z prostředí, které zatím není obvyklé románově zpracovávat.

Erik udělal omluvné gesto a dodal: „Kdybys dovolil, Slavomíre, myslím, že je tu ještě jeden problém.“
Slavomír se chápavě pousmál: „Myslíš zřejmě autora gombíků.“
Erik přikývl. „Přesně tak. Pokud to není vysloveně člověk, na kterého se organizátor Jaroslavovy vraždy může spolehnout, pokud jde jen o šperkaře, který dostal zakázku, hrozí mu teď smrt. Alespoň si to myslím.“
Slavomír mu přitakal: „Obávám se, že máš naprostou pravdu, a obávám se také toho, že pokud se k onomu šperkaři nedostaneme dřív než Jaroslavovi vrazi, už moc takových gombíků nevyrobí.“
(ČEŠKA, Stanislav.  Případ podivného gombíku. Zločiny na Velké Moravě. Brno: Moba, 2013. s. 81.)

Knihu Případ podivného gombíku. Zločiny na Velké Moravě vydalo nakladatelství Moba