Terapie (dosti trhlou) láskou

Filmy často fungují jako takové dlouhé a poměrně obsáhlé reklamy na ještě delší a obsáhlejší knihy. Dokonale to vystihuje obálka knihy Terapie láskou, z níž se na nás usmívají Bradley Cooper a Jennifer Lawrence a na jejíž zadní straně najdeme neslavnějšího zlatého plešouna všech dob – Oscara. Ostatně film Terapie láskou byl nominován na osm těchto proslulých ocenění a jedno – pro nejlepší herečku v hlavní roli – i získal. Vypovídá to ale něco o kvalitách knihy?

knihaJistěže vypovídá. Minimálně to, že někoho zaujala natolik, aby si dal tu práci a převedl neobvyklý příběh o lásce na filmové plátno. A to i přesto, že hlavní hrdina a jeho okolí nejsou zrovna učebnicové příklady postav z romancí.

Pat Peoples je totiž magor. Ne snad proto, že část života strávil v psychiatrické léčebně, odkud ho hned na začátku příběhu zachrání jeho starostlivá, usoužená matka. Ani proto, že má sociální inteligenci drtiče na odpadky. Pat je především naprosto nechutný optimista, vedle kterého je člověk věřící v zítřejší pokles nezaměstnanosti pod tři procenta ukrutný skeptik. Patova nezlomná víra ve „stříbrné lemování“ (kniha se v originále jmenuje The Silver Linings Playbook) je vyjádřena poměrně jednoduše. Pracuj na sobě, usiluj o to být co nejlepším člověkem a jednoho krásného dne se vše otočí a budeš žít šťastně až do smrti. Jako v pohádkách, nebo Patových oblíbených filmech v čele s Rockym. A tak Pat, chlap po třicítce žijící u rodičů, od rána do večera posiluje, běhá v plastovém pytli, aby vypotil co nejvíce kalorií, případně čte klasiky americké literatury. Veškerá  námaha, včetně návštěv u terapeuta, má jen jediný cíl – získat zpět svoji nekriticky zbožňovanou ženu Nikki.

Mathew Quick – autor Terapie láskou - napsal humornou knihu zaplněnou svéráznými postavami. Ať už se jedná o Patova otce, který své i rodinné štěstí odvozuje od úspěchů a neúspěchů oblíbeného klubu amerického fotbalu, případně o Patovu kamarádku Tiffany, která sama prošla léčebnou a stále se vyrovnává se smrtí manžela. Přestože v Terapii láskou najdete spoustu vtipných, či alespoň úsměvných, pasáží, má Patův příběh i svoji temnou stránku. Ať už se jedná o jeho záchvaty agresivity, sobecké chování Patova otce, nebo snahu jeho matky utajit mu, co přesně se stalo před tím, než odešel do léčebny. Většinu knihy totiž jen víme, že Pat Nikki provedl něco velmi zlého, on sám to patrně vytěsnil z paměti, a můžeme jen hádat, co se vlastně stalo. Ostatně takřka všichni, kterým na Patovi záleží, se mu celou knihu snaží naznačit, že Nikki nemusí mít zájem ukončit jejich odloučení a Patův příběh asi nebude mít takový happyend, jak si on sám představuje.

Cesta k poznání minulosti i konci, ať už šťastnému, nebo ne, je ale velmi čtivá a stojí za to dát Terapii láskou šanci. Možná by žádného knižního Oscara nezískala, ale jako příjemné a rozhodně ne laciné čtení obstojí skvěle.

Knihu Terapie láskou vydalo nakladatelství Knižní klub