Hvězdy nám nepřály

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Jejími nejlepšími přáteli jsou rodiče, již několik let nechodí do školy. Čte pořád dokola jednu knihu, je smířená s tím, že zemře. Teď má ale šanci se zamilovat, má z toho však strach, jak se může zamilovat, když ví, že zemře? Jak může někomu způsobit takovou bolest, zlomit někomu srdce? Ale pro něj bude ctí nechat si od ní zlomit srdce.

5Pro českého čtenáře bylo jméno John Green ještě nedávno neznámým pojmem. Ve světě je však tomu pravě naopak. Pokud v Americe vyslovíte jméno John Green, určitě se vám v odpověď ozve nespočet fanoušků. Americký spisovatel žije ve státě Indiana s manželkou a se synem a je oceněn spoustou cen. Mimo jiné jsou to Printz Medal, Printz Honor nebo Edgar Award. Na kontě má již spoustu úspěšných příběhů – jeho prvotina, Hledání Aljašky (Looking For Alaska), se chystá k vydání v češtině na listopad letošního roku. Kniha se drží na žebříčku bestsellerů New York Times. Kniha Hvězdy nám nepřály (The Fault In Our Stars) si získala své čtenáře po celém světě.

Hazel Grace byla ve třinácti letech diagnostikována rakovina štítné žlázy, teď je jí šestnáct let a rakovina je již v posledním stádiu. Navštěvuje podpůrnou skupinu, kde se potká s Augustem Watersem, který bitvu s rakovinou vyhrál, je ale navěky poznamenán – z boje vyšel s amputovanou nohou kvůli rakovině kostí.

„Nezabijou tě, když si nezapálíš,“ řekl, právě když máma zastavila. „A já jsem si ještě nikdy žádnou nezapálil. Je to metafora, chápeš? Strčíš si zabijáka do pusy, ale nedovolíš mu zabíjet.“
(Green, John. Hvězdy nám nepřály. Překl. Veronika Volhejnová.Knižní Klub, 2013, s.24.)

Nechci vám prozrazovat víc o ději. Když měla kniha vyjít v Americe, sám autor svou knihu přísně střežil. Pracoval na ní celých dvanáct let a nenechal na veřejnost proniknout žádnou informaci či jenom kraťoučký úryvek.

Po přečtení anotace si spousta lidí může říct, že jde jen o další knihu o rakovině, která bude hrát čtenáři na city. A víte co? Ne. Kdy jste naposledy četli knihu o této zákeřné nemoci a dovolili jste si vybuchnout smíchy, když si hlavní hrdinové povídali o útrapách, které jim oběma jejich nemoc přináší?

„Když člověk čte nějakou příručku, webovou stránku nebo něco podobného o rakovině, mezi jejími vedlejšími účinky je vždycky uvedená deprese. Jenže ve skutečnosti není deprese vedlejší účinek deprese. Deprese je vedlejší účinek umírání. (Rakovina je taky vedlejší účinek umírání. Vlastně jako skoro všechno.)“
(Green, John. Hvězdy nám nepřály. Překl. Veronika Volhejnová.Knižní Klub, 2013, s.11.)

Hazel i August si mohou dovolit střílet si ze své nemoci, popravdě, co jiného jim zbývá? Mohou upadnout do deprese a přestat se bít o svůj život, nebo budou proti nemoci bojovat a budou mít šanci žít život, který si oba zaslouží. Spoustu věcí kvůli svému zdravotnímu stavu dělat nemůžou, ale proč si nenajít jinou zábavu nebo se pokusit svá omezení jakkoli obejít?

Už od první strany vám musí být jasné, že kniha s takovýmto tématem nemůže skončit happyendem. Proč se ale k tomu nešťastnému konci nemůžeme dostat přes stránky, které jsou plné přátelství, naděje nebo překrásné lásky. John Green si dal na svém příběhu neskutečně záležet, na jedné straně se můžete utápět v slzách lítosti, ale na té další? Opět slzy, ale tentokrát to budou slzy smíchu.

Smutných a dojemných knih o této zákeřné nemoci můžete číst spoustu, ale další knihu, jakou je Hvězdy nám nepřály, nemusíte potkat nikdy.

Knihu Hvězdy nám nepřály vydalo nakladatelství Knižní klub

K dostání na stránkách Knihkupectví Beletrie.eu