Když má šeď padesát odstínů

1 1 1 1 1 (6 hlasů)
detail

Erotický příběh z pera britské autorky E. L. James Padesát odstínů šedi (Fifty Shades of Grey) si během krátké doby podmanil svět a stal se nejrychleji prodávanou knihou v historii. Prodává se dokonce rychleji než příběhy Harryho Pottera.

Děj se odehrává nejprve v americkém Portlandu, kde jedna ze dvou hlavních hrdinů knihy, Anastasia Steelová, studuje. Poté se přesouvá do Seattlu. Ana je nucena jít udělat rozhovor s ředitelem obří americké firmy místo své nejlepší přítelkyně, která onemocněla. Jakmile Ana Christiana Greye spatří poprvé, jakoby se v ní všechno zastavilo. Nikdy nebyla zamilovaná a nikdy ji nikdo nepřitahoval tolik jako on. Ukáže se, že ani ona jemu není lhostejná – zčistajasna se objeví v obchodě, kde Ana pracuje, začne jí posílat dárky a zvát na kávu. Jsou spolu čím dál častěji.

knihaJednoho večera ukáže Christian Aně taje sexuálního života. Ana, naprosto nezkušená a plně pohlcená Christianovým charismatem, je z nového zážitku unesena. Jejich sexuální vztah se záhy začne vyvíjet – alespoň pro Anu – nečekanými směry. Christian jí ukazuje červenou mučírnu a Aně pomalu dochází, o co tu jde. Její miláček je posedlý sadomasochistickými praktikami. Má dokonce sepsanou smlouvu, kde jsou přesně vymezeny meze, co se ještě smí a co už ne. A chce, aby ji Ana podepsala a stala se tak jeho submisivní partnerkou.

Ana dlouho váhá. Do Christiana se rychle zamilovala a nechce ho ztratit. Bojí se, že když odmítne, Christian odejde. Posbírá v sobě nakonec dost odvahy, aby zvrhlou smlouvu podepsala?

V tichosti kráčíme chodbou k výtahu. (…) Náhle, z nějakého nevysvětlitelného důvodu, nejspíš kvůli tělesné blízkosti v tak uzavřeném prostoru, se atmosféra mezi námi mění; jiskří a plní se očekáváním. (…) Skousnu si ret.
„Eh, seru na papírování!“ procedí. Vrhá se ke mně a tlačí mě na stěnu výtahu. Dřív, než se vzpamatuju, svírá mi jednou rukou obě zápěstí nad hlavou a tlakem svých boků mě drží v šachu. Ty bláho! Do druhé ruky bere můj culík a tahem za něj mi zvedá obličej. A pak už jsou jeho rty na mých. Taktak, že to nebolí. (…) Takhle mě ještě nikdo nelíbal.

Padesát odstínů šedi je prvním románem z trilogie, jež autorka sepsala. Je psán velmi čtivým jazykem. Doporučila bych ho pro zkrácení dlouhé chvíle, rozhodně ale ne jako kvalitní literaturu, od níž se očekává jakési vnitřní obohacení.

Erika Leonard, píšící pod pseudonymem E. L. James, se narodila roku 1963 ve Velké Británii. Má na svědomí zatím pouze tři romány, a to Fifty Shades of Grey (Padesát odstínů šedi), Fifty Shades Darker (Padesát odstínů temnoty) a Fifty Shades Freed.  Žije se svým manželem scénáristou a dvěma dospívajícími syny v Londýně. Časopisem Time byla zařazena mezi 100 nejvlivnějších lidí světa pro rok 2012.

Knihu Padesát odstínů šedi vydalo nakladatelství XYZ