Ztracený svět

Napsat román, který by obstál ve zkoušce časem, je snem snad každého spisovatele. A. C. Doyleovi, autorovi dnešní knihy, se to povedlo, a nejenom v případě jediného románu, ale hned několika.

knihaArthur Conan Doyle (1859-1930) byl původním povoláním lékař, ale jako spisovatel byl velmi plodný. Je sice znám především díky příběhům o Sherlocku Holmesovi, ale jeho literární záběr byl mnohem širší než pouze detektivky. Psal historické romány, literaturu faktu, povídky, divadelní hry či poezii.

K dalším známým románům patří Ztracený svět. Sci-fi román o výpravě profesora Challengera a jeho druhů do srdce amazonského pralesa za prehistorickou florou a faunou. Jistě není bez zajímavosti, že postava profesora Challengera se vyskytuje i v dalších Doyleových románech, které ovšem neměly takový úspěch jako Ztracený svět.

Kniha Ztracený svět se podobně jako díla Julesa Vernea či Allana E. Poea řadí mezi průkopnické sci-fi romány. Tento román vznikl na popud významných paleontologických objevů počátku dvacátého století. Ztracený svět je první sci-fi román, v němž hrají hlavní roli prehistorické formy života. Děj se ovšem neodehrává v dávné minulosti, ale v autorově současnosti.

Text je psán velmi čtivě, a i když román popisuje vědeckou výpravu do nitra Amazonie a dva ze čtyř členů výpravy jsou vědci, nevyskytují se zde až na několik jmen prehistorických živočichů, žádné odborné termíny. Kniha je tak přístupná velmi širokému okruhu čtenářů. U knihy je třeba ocenit autorův originální nápad. Na druhou stranu, ale musím konstatovat, že jsem již četl mnohem napínavější dobrodružné či sci-fi romány. Závěr románu přišel na můj vkus příliš rychle a neočekávaně.

Originál z angličtiny přeložil český novinář, rozhlasový zpravodaj a spisovatel literatury faktu a překladatel z angličtiny, němčiny a latiny František Gel (1901-1972). Kniha je doplněna kresbami Petra Modlitby, který svým dílem navazuje na práci věhlasného Zdeňka Buriana.

Román Ztracený svět je velmi pohodové, nenáročné a odpočinkové čtení (což není výtka, ale pochvala), které ale není hloupé a určitě neurazí čtenáře a čtenářky nejširších věkových kategorií.

Knihu doporučuji, neboť jistě zaujme originálním nápadem příběhu a jeho dynamickým spádem.

Knihu Ztracený svět vydalo nakladatelství XYZ