Děti jsou báječné, když nejsou vaše…

detail

Nemohu si odpustit a nevypůjčit si podtitul knihy Kmotra pro nadpis této recenze. Vyjadřuje totiž dokonale myšlenku hlavní hrdinky Tessy Kingové. Ženy, která se ocitla – jak sama říká – na špatné straně 35let a má pocit, že život jí uniká mezi prsty, zatímco její přátelé prožívají své životní štěstí. Anebo je to jinak?

Carrie Adamsová je britská spisovatelka, která psala většinou detektivní romány. Když se jednou ocitla na party, kde se její přítelkyně loučila se svobodou, začal se v její hlavě rodit plán na román Kmotra. Pokud čekáte romantickou komedii plnou sladkých milostných scén a pohádkových princů, jste na omylu. Tohle je představení tvrdé reality. Té, ve které se my všichni ocitáme den co den, ale nechceme si ji připustit. Stejně jako hlavní hrdinka před ní zavíráme oči a stavíme kolem sebe vzdušné zámky, abychom nakonec z těch nafouknutých obláčků dopadli velmi tvrdě na zem.

knihaTessa Kingová je právnička, která si právě prošla těžkým obdobím. Nemilosrdné milostné pronásledování vlastního šéfa ji donutilo ukončit její slibnou právnickou kariéru a odjet na několik týdnů do ciziny, kde by mohla nerušeně relaxovat, přemýšlet a cvičit jógu. Po návratu je přesvědčená, že je zpět nová Tessa. Brzy zjistí, že odjet na pár týdnů pryč nestačí. Její život je zpátky i se všemi problémy!

Na počátku knihy má čtenář pocit, že ho čeká 400 stránek zábavy a inteligentního humoru s nezávislou energickou ženou. Že s ní prožije kus jejího života plného večírků, sexu na jednu noc, života v blahobytu a v luxusu. Tessa vypráví svůj příběh a čtenář zjišťuje, že ačkoli žije nezávisle, pouto s jejími přáteli a jejich dětmi je příliš silné. Čtenář začne prožívat úspěchy i trápení všech zúčastněných a spolu s Tessou zjišťuje, že není všechno zlato, co se třpytí. Každý pár a každá rodina má své problémy a k tomu, aby byl jejich život krásný, je třeba spousta tolerance, lásky a odpuštění.

Kmotra je kniha, kde se čtenář ani chvilku nenudí. Naopak! Připadá si neustále jako na houpačce. To, co se zdá v jednu chvíli dobré, se vzápětí obrátí naruby. A když už se s tím Tessa začne smiřovat a čtenář s ní, děj se opět zhoupne a čtenáře čeká další překvapení. Je to kniha, jejíž děj nedokážete předvídat, který vás osloví, uchopí za srdce a možná i za svědomí. Dokážu si představit, že spousta čtenářů po ní bude stejně jako já sahat opakovaně. Když vám bude smutno, Tessa Kingová vám dokáže, že těžký život nemáte jen vy a že život je houpačka, která zase přinese šťastné dny.

„Manželství je těžké, Tesso. A tohle by neustálo žádné manželství.“
„Já…Nic se nestalo.“
„Takže má být všechno v pořádku?“
„No…“
„Myslíš, že sex je tak důležitý? Myslíš, že jen proto, že jste s Benem hned neskočili do postele, se nic neděje? Sex je to poslední, o co jde. Vyspat se můžeš, s kým chceš. Není to ideální, to mi věř, ale bezvýznamný sex se dá překonat. Ano, dokonce i románek s někým, do koho si na chvíli myslíš, že jsi zamilovaná. I to dokáže manželství překonat.“
Takže o tom věděl, a přesto svou ženu dál miloval. Svraštila jsem čelo a snažila se schovat své myšlenky.
(Carrie Adamsová. Kmotra. Praha: Rybka Publishers, 2008. s. 415.)

Knihu Kmotra vydalo nakladatelství Rybka Publishers