Manželka na inzerát

hodiny

Jaké to je, když muž hledá ženu, které může věřit? Ženu, která ho učiní šťastným, vytvoří domov pro ně oba i pro jejich děti? Ženu, která dokáže rozdmýchat teplo domova a sladkou důvěru, vášeň a touhu v muži, který už si prožil tolik bolesti? To vše a ještě víc prozradí novinka z nakladatelství Ikar Oddaná manželka.

knihaOddaná manželka je románová prvotina amerického spisovatele Roberta Goolricka. Autora, který pochází z Virginie, několik let strávil v Evropě a po návratu do Ameriky přesídlil do New Yorku, kde pracoval v reklamním průmyslu. Když vydal Oddanou manželku, dočkal se rychle nadšené čtenářské odezvy, kterou následovalo i uznání kritiky. A že je toto uznání oprávněné, pozná i český čtenář jistě velmi rychle.

Podle názvu bychom mohli čekat sladký romantický text, který budou hltat ženy každého věku, budou v něm hledat ideál dokonalého muže – gentlemana a krásné ženy s tváří anděla, který má v sobě snad i kousek toho hříchu. A svým způsobem se čtenář dočká. Nikoli však laciného textu podobného červené knihovně, ale velmi citlivě popsaného nitra všech hlavních hrdinů, které se zažírá pod kůži.

Venkovský podnikatel Ralph Truitt si dá do novin inzerát, že hledá „oddanou manželku. Z praktických, nikoli romantických důvodů.“ Dostane tisíce odpovědí, ale on si vybere jednu jedinou. Catherine Landovou. Ženu, která mu ve svých dopisech vykreslí život, který nikdy nežila, zážitky a zkušenosti, které vyčetla v knihovnách, a navíc pošle fotografii prosté, slušné ženy, která nepatří jí, ale její sestřenici Indii. Ralph je okamžitě po prvním setkání rozhodnut, že ji pošle zase obratem zpět, jenže osud tomu chce jinak. Při cestě hustým sněhem před jejich kočár skočí jelen, který poplaší koně, Ralph spadne z kočáru a těžce se při tom zraní. Po dlouhou dobu jeho rekonvalescence je přítomna Catherine, která bojuje se ztrátou jeho krve i vysokou horečkou a zachrání mu život. Ralph změní názor a nabídne jí sňatek, jak bylo původně v plánu. Má však pro Catherine úkol – musí přivést zpět do jeho domu proradného syna, který je momentálně v Saint Louis a živí se jako klavírista v šantánech a pochybných restaurantech.

Na pozadí drsného prostředí zkaženého velkoměsta se rozehraje milostný trojúhelník, který má svou ženu s tváří anděla, která je však zkažená až do morku kostí a která se potácí mezi stravující touhou k mladému italskému milenci s exotickým vzhledem a oddaností k novému manželovi, který je dokonalým předobrazem gentlemana, ovšem s nesmírně zkaženou minulostí.

Žádná romantická freska, žádný happy-end se nekoná. Je to tvrdá zkouška, která zraňuje všechny přítomné do nejhlubšího nitra. Všichni tři se zmítají mezi láskou, zvrácenou touhou po drsném sexu a fascinujícím vyvrcholení, mezi bolestí, mučivými vzpomínkami a děsivými výčitkami svědomí. Autor popisuje niterné prožitky hlavních hrdinů s neskutečným citem, jako by jejich touhy, přání a bolest skutečně prožíval.

Kniha vznikla na základě podnětu, který autor získal již v roce 1973. Inspirací mu byla kniha Michaela Lesyho Wisconsin Death Trip, která představovala „jímavý, panoramatický portrét wisconsinského maloměsta na chorobném konci devatenáctého století. Představovali jsme si, že velkoměsta byla zachvácená mravní zkažeností a průmyslovým šílenstvím, kdežto americký venkov dřímal v blahobytné nevinnosti, obydlený počestnými, pracovitými lidmi. Nic takového.“ (str. 254) Robert Goolrick byl touto knihou natolik uchvácen, že ji využil jako pozadí pro svůj tragický příběh. Jeho postavy dokonale propojil s charakterem popisovaného místa a doby. Nejsou tu žádné ploché postavy, pohybující se v nic neříkající krajině. Je to dokonalá symbióza krajiny, doby a postav s jejich typicky zkaženými charaktery a snahou o lepší život.

Knihu Oddaná manželka vydalo nakladatelství Ikar