Máte rádi silnou voňavou kávu?

detail

Když jsem si přečetla anotaci ke knize, na jejíž zadní straně přebalu je logo francouzské firmy Carte Noire, že je určena milovníkům kávy, zajásala jsem. Ano, jedná se do jisté míry o chytrý reklamní tah, ale na druhou stranu je nutno jí připočíst k dobru, že je stejně voňavá, jako její „sponzor.“

Příběhy ve znamení touhy jsou souborem patnácti povídek od známých českých a slovenských osobností. Namátkově mohu jmenovat Tomáše Hanáka, Ivu Frühlingovou či Evu Urbaníkovou. Jako bonbonek, rozhodně ne zanedbatelný, bych vypíchla skutečnost, že jednotlivé povídky jsou provázeny nádhernými fotografiemi Sáry Saudkové. I její temný přebal vás přímo vybídne začíst se do tajemna, kterou je kniha obklopena. Je i pěkně orámovaná - na začátku nás uvítá předmluva, jež vysvětluje důvod vzniku, na konci nás editoři publikace seznámí s životopisnými medailonky jednotlivých autorů.

knihaVzhledem k tomu, že se jedná o povídky, nejsou příběhy nijak natahované, jsou kratičké, kdy ve své podstatě vyjadřují jedno, touhu v její základní podobě, přičemž nezáleží, po čem ta touha je. Povídky jsou opravdu rozdílné, jakoby vzájemně nepropojené, ale tvoří působivý komplex, který  příjemně pohladí. A splní i ambiciózní cíl stanovený v předmluvě, kdy čtenář, skutečně zatouží po hrnku silné černé kávy.

Touha je zvláštní vlastnost, každý ji máme, každý ji cítíme. Ale touha umí být i zákeřná. Třeba tím, že se naplní...

„O touze vím, všechno, vím, jaké to je, když se zakoření v duši a odmítá nás pustit. Vím, jak funguje, znám palčivý smutek a pocit prázdnoty, tu téměř fyzickou bolest, když člověk nemůže dostat, co chce. Vím, jak podivně se dokáže chovat, že nás někdy jako staré válečné zranění trápí i poté, co se naše přání přece jen vyplní.“
(Příběhy ve znamení touhy. Praha: Mladá fronta, 2012. s. 9.)

Zvláštní, jak pravdivá jsou slova Kateřiny Janouchové. Přiznávám, že i mě překvapilo, jak útlá knížtička, která má pouhopouhých 136 stran, která původně vypadala jen jako komerční počin, může čtenáře zasáhnout. A donutit přemýšlet. Nejen o touze...

Knihu Příběhy ve znamení touhy vydalo nakladatelství Mladá fronta