Kapitola o Jagelloncích

Historika Petra Čorneje asi nemusím nijak zdlouhavě představovat. Na svém kontě má množství publikací o husitských bouřích a událostech, které s nimi bezprostředně souvisejí, nechybí knihy o českých panovnících a je spoluautorem Kapitol z velkých dějin zemí Koruny české. Poslední zmiňovaná kniha teď vychází znovu, je rozdělená do jednotlivých „kapitol“ a Čornej se může pyšnit tou o Jagelloncích.

knihaObsáhlá „kapitola“ s názvem Český stát v době jagellonské vyšla letos v nakladatelství Paseka v příhodnou chvíli, právě když v Kutné Hoře začínala výstava Europa Jagellonica. Hned na první pohled zaujme titulní stránka, ze které se na čtenáře usmívá Vladislav a která svým způsobem připomíná staré historické kroniky.

O to pak trochu zklame samotné provedení. Netvrdím, že v textu chybí obrázky, ale jsou jen černobílé a nejsou na nich vidět některé detaily, jež by čtení mohly značně oživit. Na druhou stranu si člověk alespoň v základních rysech může představit jednotlivé aktéry tehdejšího politického dění.

Celá kniha je kvůli přehlednosti rozdělena do několika částí. Zatímco některé se zabývají okolními státy, s jejichž představiteli musel český panovník vycházet nebo s nimi měl nějaká rodinná pouta, další kladou důraz na situaci v zemích Koruny české. Pochopitelně poměrně obsáhlý text se věnuje i náboženství.

Ačkoli je Petr Čornej významný historik a jeho knihy běžně používají studenti, Český stát v době jagellonské je přeci jenom k takovému účelu příliš odborný. Než se člověk do publikace opravdu začte a pochopí některé důsledky a příčiny toho či onoho rozhodnutí, je skoro nezbytné, aby se s dobou seznámil z nějakého přístupnějšího zdroje. Neméně potřebné je mít dobrou představivost, co se rodokmenů týče. Stejně jako v kterémkoli jiném rodu i u Jagellonců se pravidelně objevují oblíbená jména, která se stále opakují.

Na to, aby se člověk do knihy skutečně začetl a měl z ní nějaký požitek, je potřeba být milovníkem historie a skutečně se do jagellonské doby „zažrat“. Bez toho má čtenář už po několika stranách pocit, že by možná bylo lepší knihu odložit a pustit se do ní, až to bude nezbytné. Dokonce se mi chce říct, že Český stát v době jagellonské by bylo nejlepší používat jen jako podklad pro referát nebo nějakou odbornou práci.

Knihu Český stát v době jagellonské vydalo nakladatelství Paseka

Veletrh