Vejce nebo slepice

detail

„Dobrý den, máte vybráno?
Co byste nám, pane vrchní, doporučil. Vejce, nebo slepici?“
Je zřejmé, že řeč se bude točit kolem jídla, a tedy půjde o kuchařku. A že nepůjde jen o nějaké obyčejné jídlo, napovídá jméno jejího autora – Zdeněk Pohlreich.

Zdeněk Pohlreich vydal svou další tematickou kuchařku, která se, jak sám název napovídá, věnuje drůbeži a pernaté zvěřině. K sepsání knihy si šéf tentokrát přizval na pomoc svého kolegu z Café Imperiál Michala Pšeničku. Chcete-li vědět, jak udělat např. výborná míchaná vajíčka s uzeným lososem nebo nadívaný krk ze slepice na fazolkách, tak jste na správné adrese.

knihaKniha nebo kuchařka, jak chcete, je rozdělena do tří částí. První část je věnovaná předmluvě, ve které nás autor nejprve seznámí s problematikou kvality drůbeže u nás. Asi vás nepřekvapí, že podle šéfa není úroveň drůbeže na českém trhu nijak valná. Pravdou ale zůstává, že většina „české“ drůbeže se vylíhla v Polsku. Šéfa tato skutečnost nenechala lhostejným, vycítil možnost nové podnikatelské činnosti a spolu se svou ženou Zdeňkou založil firmu, která se věnuje dovozu francouzské drůbeže. Druhá část předmluvy je věnovaná spoluautorovi knihy Michalu Pšeničkovi, který je zároveň i šéfkuchařem v Café Imperiál. V krátkém medailonku jej Zdeněk Pohlreich čtenářům představuje. Třetí část úvodu ukazuje na 32 snímcích, jak správně naporcovat kuře.

Samotná kuchařka je rozčleněna na tři samostatné oddíly. První se věnuje úpravám vajec, ať už těch klasických, ale i těch méně známých. V každém případě tyto úpravy stojí za vyzkoušení. Druhý oddíl autoři věnují přípravě drůbeže. A protože je autorem Zdeněk Pohlreich, tak se nespokojí jen s pečeným kuřetem. V této části tak naleznete například kuřecí roládu s ragú z lišek, kuře na pivu se žampiony, grilované kuřecí prso na zelenině, kuře se zeleninovým kuskusem či kuře à la cacciatore. Že netušíte, co znamená poslední název? Nezoufejte, na závěr knihy je uveden malý slovníček pojmů, který vysvětluje neznámé (tedy asi pro většinu z nás) gastronomické pojmy. Nenajdeme zde pouze recepty na kuře, ale i na další drůbež - slepici, kohouta, perličku, kachnu, husu nebo krocana.Poslední oddíl s recepty nás zavádí mezi pernatou zvěřinu, jako je křepelka, bažant, koroptev či holoubata.

Recepty vypadají velmi lákavě, sbíhají se nad nimi sliny. Asi z toho důvodu je kuchařka vytištěna na kvalitním křídovém papíře, který nějakou tu kapku snese. Kuchařka by se měla recenzovat v kuchyni se zástěrou a v ruce s vařečkou. Tedy mne na moment omluvte, jdu zkusit několik receptů.
Po několika úspěšných testech musím konstatovat, že míchaná vajíčka s uzeným lososem se povedla a i další recepty byly úspěšně realizovány. Na rozdíl od předešlé knihy od stejného nakladatelství (Prostřeno bez servítků) jsou recepty mnohem lépe zpracované. Postupy lépe a především podrobněji popisují jednotlivé kroky přípravy pokrmů. Po zkušenostech, které jsem s touto kuchařkou získal, vám ji mohu s chutí doporučit.

Pohlreich, Z. Vejce nebo slepice – 80 šťavnatých receptů z drůbeže a pernaté zvěřiny. Praha: Ikar 2012, s. 184.

Knihu Vejce nebo slepice - 80 šťavnatých receptů z drůbeže a pernaté zvěřiny vydalo nakladatelství Ikar