Stanisław Lem – legenda sci-fi

Stanisław Lem je legenda. Na tomto faktu nemění nic ani skutečnost, že se u nás stal populárním v době, kdy byl na trhu zoufalý nedostatek knih sci-fi žánru a kdy se sahalo i po socialisticko-optimistických fantaziích sovětských autorů nevalné kvality. Do češtiny byly přeloženy téměř všechny Lemovy texty, včetně rozsáhlého románu Nepromarněný čas, který se svým zaměřením z ostatního díla vymyká. Samozřejmě, že existují také knihy o tomto spisovateli jako třeba Stanisław Lem (1995) z pera jeho překladatele Pavla Weigla. Nedávno se na českém trhu objevila kniha polského autora Wojciecha Orlińskiho Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi nabízející pohled na tohoto výjimečného autora očima krajana.

knihaKniha Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi je pro lemofily opravdovou lahůdkou a troufám si odhadovat, že je jich u nás skutečně hodně. Autor Wojciech Orliński nenapsal pouhý životopis, vytvořil jakousi svéráznou encyklopedii, a tím významným způsobem přispěl k lemologii, vědě, která se svým pojetím blíží k cimrmanologii, přestože se částečně týká skutečného člověka. Stanisław Lem ale natolik miloval mystifikaci, že ve svém díle několikrát zpochybnil i svou existenci.

V knize ale nejde pouze o připomínku nevážných, satirických a mystifikačních Lemových děl, připomíná i podmínky socialistického Polska, se kterými se musel (a nejen on) při své tvorbě potýkat. Text tvoří abecedně řazená hesla, tak jako ve správné encyklopedii. Některá se týkají jeho díla, jiná osobního života, najdeme i zmínky o rodině a lidech, kteří Lema nějakým způsobem ovlivnili či s ním spolupracovali. Podrobnosti o Lemově díle lze najít v různých pramenech, ale to, co je na knize Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi opravdu zajímavé a cenné, jsou souvislosti se společenským a politickým vývojem v Polsku a vztah, jaký si vytvořili k Lemovu dílu čtenáři v jiných státech.

Wojciech Orliński přistupuje k osobnosti Stanisława Lema jako novinář, přesto však jeho komentáři prostupuje obdiv a láska k tomuto člověku. V zájmu objektivity ale uvádí i skutečnosti, které na Lema vrhají i méně lichotivé světlo. V první řadě jsou to knihy a povídky, které se kladně staví k socializmu a oslavují ho. K takovým knihám patří i Lemův první sci-fi román Astronauti (1951) nebo ve stejném roce vydaná hra Jachta Paradise, které nesou znaky poválečné euforie. V té době se socializmus pro Lema zdál být jedinou možnou cestou. Román Astronauti, jak připomíná Wojciech Orliński, obsahuje také technické chyby, které ve svých dopisech s chutí pranýřoval Lemův „přítel“, inženýr Eustachy Białoborski. Jak je vidět, i přes malichernost svého počínání se může člověk zapsat do dějin – úpornému inženýrovi je v knize věnovaná samostatná kapitola.

Ty kapitoly, které budou čtenáře určitě zajímat, pojednávají o knize Solaris, režisérovi Andreji Tarkovském a Stevenu Soderberghovi. Oba se o pokusili o zfilmování knihy, avšak ani jeden z nich neuspěl tak, aby byl Lem spokojený. Zvláště Tarkovského verzi nesnášel a dovolil si privilegovaného režiséra nazvat blbcem. Velmi zvláštní vztah měl Lem ke skvělému americkému spisovateli Philipu K. Dickovi, ostatně tato zvláštnost byla oboustranná.

Zajímavých hesel je v knize mnoho, nemá smysl vypočítávat všechna, ale zmínit se o zvláštnostech překladu Lemových děl je něco jako svatá povinnost. Knihy a povídky, ve kterých Lem rozehrává svůj typický satirický humor a používá různé sofistikované zkratky a narážky, jsou pro překladatele tvrdým oříškem. Wojciech Orliński píše o těch, kteří uspěli, i o těch, kteří zklamali, v hesle Avruk.

Bojový pokřik kmene Selektridů znamenal současně důmyslnou léčku na Lemovy překladatele. Nastražená byla na samém počátku Bajek robotů v povídce Jak Erg Transformátor bleďocha přemohl. Nástraha číhá ve zdánlivě nevinné větě: „Triod rázem zmizel, jen ‘Avruk!!’ křiknout stačil, své oblíbené slovo, bojový pokřik rodu.” Co znamená toto slovo přečtené zezadu, není třeba vysvětlovat žádnému dospělému Polákovi, i u nás je to oblíbený bojový pokřik.
(Orliński, W.: Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi. Jinočany: H&H, 2012, str. 18.)

Knihou Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi se čtenáři do rukou dostává velmi zajímavá kniha o životě a díle významného spisovatele. I když se autor zcela neubránil osobnímu pohledu, působí kniha objektivním dojmem. Neúměrně velký prostor je dán knihám Bajky robotů a Kyberiáda, autor se ale opírá o skutečnost, že sám Lem Kyberiádu považoval za své „opus magnum“. Čtenář se setká i se jmény Lemových současníků – žurnalistů i politiků, které nám již takřka nic neříkají, ale je to zajímavý pohled do tehdejší polské kultury.

Knihu Co to jsou sepulky? Všechno o Lemovi vydalo nakladatelství H&H