Smrtelné nebezpečí podmořských archeologů

Jinak by se snad ani kniha Trojská maska nedala charakterizovat. Jde o další z volných pokračování archeologicko-detektivních pátrání z pera Davida Gibbinse s Jackem Howardem v hlavní roli.

knihaJak už dává tušit samotný název knihy, tentokrát Gibbins své čtenáře zavede do Tróje, kde se vydají po Schliemannových stopách. Nebude to tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Autor umně přechází z minulosti do přítomnosti a postupně odhaluje tajemství, které od bájné Trojské války vede až k nacistickému Německu. Hra o život právě začíná…

Jack Howard je podmořský archeolog toužící objevit zachovalý vrak z dob Trojské války. To by se snad mohlo podařit nedaleko vykopávek Tróji, na kterých pracují jeho přátelé. Skoro se chce říct: taková archeologická idylka. Mohla by být, kdyby se na scéně neobjevila Jackova dcera Rebeka. Stejně jako její otec obdivuje řeckou kulturu, ale k tomu všemu se zaplete do akce, která už na první pohled vypadá nebezpečně – pomáhá vracet umělecké předměty, za války ukradené nacisty, jejich právoplatným vlastníkům. Musí jednat s nejrůznějšími lidmi a někteří z nich se dají nazvat jen jedním slovem – úchylové. Rebeka je jedinou ženou (nebo spíš dívkou) mezi archeology, a proto si ji všichni hledí. Není to nic platné – netrvá dlouho a je unesena…

Zanedlouho Jack spolu se svým kolegou hledají cosi v zatopených dolech v Polsku. Je to jediný způsob, jak Rebeku zachránit z rukou únosců. Potápí se s cizími potápěči, kteří je mají oddělat hned, jak se vynoří. Do toho se postupně odhaluje Schliemannovo trojské tajemství, jež vypadá nebezpečněji, než by se na první pohled mohlo zdát.

Autor v rychlém sledu střídá Schliemannovy vykopávky Tróji, pracovní tábor ve válečném Německu s tajemným bunkrem a krutý osud mladé dívky s dnešními poznatky, pokusem o záchranu Rebeky a drastickými praktikami skupiny únosců. Nakonec, on se ani Jack Howard nechová o moc lépe než tihle zločinci. Ať to ze začátku vypadá jakkoli složitě, všechny nitky vedou k předmětu, který Schliemann nalezl pod zlatou maskou krále Agamemnona.

Teď už nezbývá než napsat, že ačkoli Trojská maska na první pohled působí skoro idylicky, nemusí to být pravda. Křehká pohoda brzy zmizí a začne příběh plný surového násilí.

„Jacku! Nestřílej! Vzdávám se!“ Jack se otočil a zpozoroval podsaditou mávající postavu, která k němu mířila na přední palubu. (…) Sotva přišel blíž, Jack se nestačil divit. Cotas měl totiž na sobě sandály, dále jakési podivné kalhoty od pyžama, havajskou košili, letecké brýle a vskutku netradiční pokrývku hlavy, podivnou vybledlou koženou čapku s klapkami na uši. Jack se musel kousnout do rtu, aby nepropukl v hurónský řehot. Costas se zastavil přímo před ním a Jackův výraz mu samozřejmě neušel. „No co je?“ snažil se zjednat si respekt.
„Nic.“
„To ty kalhoty, že? Ty mi dal Mustafa.“
(Gibbins, D.: Trojská maska. Praha: Metafora 2012, s. 23.)