Příběh slavného sochaře

anatomie

Renesančního sochaře Michelangela zná asi každý. Známé je množství podrobností o jeho životě, ale zatím nikdy nebyly tak zajímavě zpracovány, jako je tomu v nepříliš tlusté knížce s názvem Vyprávěj jim o bitvách, králích a slonech, která byla letos vydána v nakladatelství Plus.

knihaMichelangelo Buonarotti nedostane zaplaceno za papežovu objednávku. Odmítá už pro něj pracovat a právě v tu chvíli jako na zavolanou dostane pozvánku do Konstantinopole ovládané nevěřícími. Podle toho, co se dozvěděl, by měl navrhnout most přes Zlatý roh, na kterém si vylámal zuby i jeho starší kolega Leonardo da Vinci.

Přestože autor přeskakuje z přítomnosti, v níž se jeho dílo odehrává, do minulosti, nebo budoucnosti, hlavní postavou je beze sporu Michelangelo. Nezřídka kdy se objeví monolog tajemné ženy vyprávějící o své minulosti i důvodech, proč teď dělá to, co dělá. Její osud je ještě pohnutější než sochařův zoufalý vzdor. Zpočátku to může vypadat jako nějaká chyba, skoro jako by se spojily dva nesouvisející příběhy do jednoho.

K téhle tajemné ženě se časem přidají nejrůznější obyvatelé Konstantinopole, kteří Michelangelovi v době jeho pobytu mají být k službám. Někteří z nich jsou dokonce členy panovnického dvora, ale stejně tak se sochař setkává s kupci, majiteli hospod a mnohdy i pochybnými existencemi.

Autor nijak nezatěžuje zdlouhavými popisy, skoro by se dalo říct, že jaksi chybí. Dokud se děj odehrává v Itálii, je čas od času nějaký příběh naznačen, v Konstantinopoli je popisován kde jaký hostinec, nechybí ani trh nebo pohled na chrám Hagia Sofia, ale to je všechno. Zbytek nechává na čtenářově fantazii, kterou jenom podnítí nepatrnými náznaky a narážkami.

Zvláštním, řekněme poznávacím znamením autora je, že z jednoho příběhu přeskakuje do jiného, aniž by ho to nějak zatěžovalo. V jednu chvíli popisuje Michelanelovu práci pro Svatého otce, aby během okamžiku zveřejnil sochařův dopis. Vzápětí se věnuje monologu oné tajemné ženy, čímž čtenáře vtáhne do děje a nedovolí mu knihu odložit, dokud se nedozví, jaký úkol jí vlastně svěřil. A výsledek překvapí i přesto, že něco takového by člověk podvědomě mohl čekat.

Většina knihy se odehrává v nejrůznějších narážkách. Možná by se mohlo zdát, že je text náročný na přemýšlení. Zpočátku to tak opravdu je, později se rozjede a autor ukazuje nové a nové pohledy na Michelangelův pobyt v Konstantinopoli. Zároveň však popisuje život snad každého člověka, a dává tak svému čtenáři pocit, že ho zná, jako by byli dlouholetí přátelé, nebo že ho ve dne v noci sledoval.

Nakonec se dva zdánlivě nesouvislé příběhy spojí dohromady a odhalí překvapivý závěr, který Michelangela rozruší. A není divu, to, co se stane na posledních stránkách, by rozrušilo asi každého…

Další den čeká na zprávu od papeže. Třese se vzteky, když si pomyslí, že se ho prelát neuráčil přijmout ani den před odjezdem. Architekt Bramante je imbecil a malíř Rafael nadutec. Dva trpaslíci pochlebující přepyšnému člověku v purpurovém šatu. Pak přijde neděle, Michelangelo jí po měsících maso, lahodné jehněčí, které upekl jeho soused pekař.
Celý den kreslí, hned spotřebuje tři rudky a dva uhly.

(Enard, M.: Vyprávěj jim o bitvách, králích a slonech. Praha: Plus, 2012, s. 15.)

Knihu Vyprávěj jim o bitvách, králích a slonech vydalo nakladatelství Plus