Výjimečná možnost nahlédnout do mysli oběti

oko

Komu už se někdy stalo, že si řekl: „Proč ta ženská zůstává s chlapem, který ji bije, já bych od něj byla pryč, sotva by se mě dotkl?“ Přiznám se, že i mou hlavou se tahle myšlenka prohání pokaždé, když čtu v novinách o případu domácího násilí. „Co to je za ženské?“ říkám si. A to je přesně důvod, proč jsem sáhla po knize americké autorky Dianne Schwartz.

knihaTýraná je příběh samotné autorky, v němž se seznámíme s úspěšnou, atraktivní ženou ve středních letech, vedoucí svůj vlastní podnik. Zdá se, že by její život měl být idylický, ale přesto. že uběhl měsíc od její svatby, nebo snad právě proto, má do idylky skutečně daleko. Diannin manžel odhalil svou odvrácenou tvář, kterou úspěšně před svou ženou tajil. Je násilník a svou ženu brutálně bije, psychicky týrá a ponižuje, na venek se však jeví jako milující, starostlivý manžel. Jak teď z toho všeho ven?

Je jednoduché říct „když tě bije, tak od něj odejdi“, ale autorka nám ukáže, že praktické provedení tak snadné už není. Jistě, týraná žena si v prvním momentu uvědomí, že ve vztahu něco není špatně, a jistě i tuší, kde se chyba schovává, však přeci není hloupá, jak si o ní někdo možná může myslet, když zůstává s násilníkem. Dianne nám však poskytne cenný vhled do mysli, která o celé situaci důkladně přemýšlí, bere v potaz vše, dokonce i urážky vyřčené násilníkem v záchvatu vzteku, názory okolí, své vlastní pokřivené představy o sobě samé, až nakonec dojde k závěru, že veškerou vinu za to, co se děje, nese právě ona, a tak dál a dál snáší ataky, neboť přijala za své názor vštěpovaný jí nemocnou osobou agresora, že si všechno to utrpení zaslouží.

Dianne se nakonec ze své noční můry dokázala probudit, přestože jí to stálo hodně úsilí. Vytrvala však a dnes se věnuje práci s ženami, které si procházejí tím, čím si kdysi prošla i ona sama. Snaží se je vést a pomoci jim, aby opět převzaly kontrolu nad svým vlastním životem. A to ji vedlo i k napsání knihy Týraná, která je jak cenným oknem do mysli oběti, tak jakýmsi návodem pro týrané ženy.

Styl, jakým Dianne Schwartz popisuje své zážitky a pocity, je záměrně velmi jednoduchý, aby čtenáře neodradil. Výsledkem je, že se kniha velmi dobře a rychle čte. Popisy výbuchů násilí jsou velmi detailní, což čtenáři umožňuje se do oběti více vžít a vnímat. Empatický čtenář bude doslova prožívat strach z návratů domů tak, jak ho prožívala sama autorka. Záměrně je také velice detailně popsán průběh terapie, jíž Dianne prošla a která jí pomohla uvědomit si, že musí svůj život změnit. V třetí části knihy autorka apeluje na čtenářky-oběti, podsouvá jim otázky k zamyšlení a pokud možno k zodpovězení. Chce je tak přimět k rozhodnutí, neboť to je pro jakoukoli změnu zásadní.

Okolí autorčiny osoby je zde popsáno jako velice negativní. Pokud bych věděla, že čtu fikci, zřejmě bych autorce vytkla, že z hlavní postavy dělá až moc velkou chudinku. Negativní až nepřátelský vztah s rodiči, nevelké množství přátel, nevydařené vztahy, ne příliš vstřícný ex-manžel, nespokojenost v práci a k tomu všemu ještě manžel, který krom toho, že je násilník, je ještě drogově závislý a s kriminální minulostí, která neměla nikdy vyjít na světlo. Postava manžela je zde nekompromisně postavena na „temnou stranu“. To mě dovedlo k myšlence, že by bylo určitě zajímavé moci nahlédnout do jeho vnímání událostí.

Pokud žena, která si není jistá, zda jsou manželovy výbuchy hněvu normální, zahlédne kdekoli tuto knihu, měla by po ní bez váhání sáhnout a přečíst si ji od začátku do konce a pak ještě pozpátku, neboť je to skutečně dobré vodítko k uvědomění si problému. Zároveň bych ale knihu doporučila všem těm, kdo se z jakéhokoli důvodu zajímají o problematiku domácího násilí. Není to sice odborná publikace, ale je to kniha psaná ze zkušeností a jako taková je neocenitelným zdrojem pro pochopení myšlenkových pochodů týrané ženy.

Knihu Týraná vydalo nakladatelství Portál