Žárlivost manželky a matky

zena

Historicko-románovou tetralogii spisovatelky Hany Whitton o všech manželstvích krále Karla IV. zakončilo vydání poslední knihy s názvem Žárlivá císařovna. Už její titul nese ono stigma čtvrté manželky, jíž předcházely krásnější i milovanější ženy a jejich potomci. Autorka nás opět zavádí do vzdáleného 14. století, kde každá postava na pozadí evropských dějin prožívala své osobní drama.

knihaI tentokrát se mohou čtenáři těšit na romantiku, historické prostředí a diplomatické a politické tahanice. Díky ženskému citu pro detail opět budeme moci nahlédnout do středověkého stylu života. Autorka obratně vyvažuje románové motivy s dobovými reáliemi takovým způsobem, že nemáme pocit zahlcenosti.

Příběh o čtvrté ženě Karla IV. Alžbětě Pomořanské začíná právě ve chvíli, kdy ji v průběhu druhého těhotenství král zanechává na Pražském hradě a sám odjíždí za svými povinnostmi. O to větší je její zarmoucení, že stále cítí přítomnost minulé královny. Navíc se obává, že Karlovi porodí druhou dceru. Jak známo, nebyla těchto obav ušetřena žádná z žen panovníků a šlechticů.

Alžběta Pomořanská je v našich dějinách spjata především s manželstvím s římským císařem a českým a německým králem Karlem IV. z rodu Lucemburků. Mimo to byla ale i matkou známého Zikmunda Lucemburského. Navíc ji mnozí znají jako postavu jiného literárního a později i filmového díla. Pozdní období vlády Karla IV. si totiž pro svou divadelní hru vybral i Jaroslav Vrchlický a napsal tak Noc na Karlštejně. Alžbětu tedy v muzikálové verzi známe v podání Jany Brejchové.

Ovšem podobnou bezstarostnost, která je cítit z filmu, nečekejte od knihy Žárlivá císařovna. Hana Whitton dokázala jako spisovatelka přesně vystihnout smíšené pocity, které Alžbětu zřejmě po dobu manželství s Karlem neopustily. Byla v nejistotě kvůli velkému věkovému rozdílu (téměř 30 let), z důvodů politických a samozřejmě také kvůli Karlovým předchozím láskám. Dobré vztahy s předešlými manželkami se na hradě tradovaly až do její současnosti. Navíc jí trápilo i to, že král upřednostňuje své děti z předchozích manželství před jejich společnými. Rozpaky, ale současně i náklonnost k autoritě a muži jakým byl Karel IV., ji zkrátka nikdy nenechaly zcela klidnou.

Záměr s jeho francouzskou výpravou se jí nezamlouval od samého začátku. Byl vlastně jednou z příčin jejich počátečních nedorozumění. Karel o něm pak nemluvil, zaneprázdněn řadou vladařských povinností, a Alžběta se mylně domnívala, že na cestu zapomněl nadobro.
Navíc věděla, že ji manžel nevyzve, aby ho doprovázela, zato s ním jistě pojede princ Václav.

(Whitton, H. Žárlivá císařovna. Frýdek-Místek: Alpress, 2012, str. 118)

Knihu Žárlivá císařovna vydalo nakladatelství Alpress