Umění zaujmout aneb jak napsat poutavý reklamní text

tuzky

S reklamou se většina z nás setkává spíše v roli jejího recipienta. Někteří reklamu a její vliv striktně odmítají, jiní jí rádi podléhají a dokonce je baví její sledování. Všichni denně konzumujeme desítky reklamních sdělení a většinou to už ani nepostřehneme. Jaká je ale reklama z druhé strany a jak si s ní vůbec poradit, aby byla dostatečně efektivní a zároveň se nemusela zbytečně podbízet? To a ještě mnohem víc nám představí již čtvrté aktualizované vydání publikace s názvem Jak psát reklamní text.

knihaAutorská dvojice Zdeněk Křížek a Ivan Crha vydala tento titul poprvé již v roce 1998, což už částečně hovoří samo za sebe. Kniha plná rad, zkušeností i poznatků z praxe je svým čtenářům k dispozici déle, než jednu dekádu. Autoři a odborníci v jedné osobě nezapomněli ani tentokrát reflektovat poslední trendy v oblasti reklamy, nových médií a technologií, jejichž prostřednictvím se reklama šíří.

Oproti jiným publikacím, které jsou zaměřené spíše na výklad teorie a historie reklamy, je tento titul orientován více prakticky. Jde v podstatě o příručku, kterou uvítají všichni tvůrčí pracovníci reklamních agentur i samostatní kreativci. Kniha Jak psát reklamní text cílí na tvůrce reklamního sdělení, copywrightery, pracovníky v PR oblasti a v podstatě všechny, kteří se prostřednictvím psaného slova snaží něco prodat.

Sama se už několik let copywrightingem zabývám, a proto jsem byla na nové vydání této knihy opravdu zvědavá. Každý si zde opravdu najde to své. Autoři čtenářům představí teoretické základy reklamy, ale i dalších oblastí, kterých se propagace více či méně dotýká. Člověk z praxe pak ocení především další kapitoly, které už se podrobněji věnují samotným radám a doporučením ohledně vlastního psaní reklamních textů.

Na tomto místě mě velmi potěšilo, že je z knihy cítit zkušenost a nadhled obou autorů. Povolání reklamního textaře nijak neidealizují ani ho nestaví výš, než si zaslouží. Vedle výčtu náplně jeho práce také uvádějí podmínky, které musí zadavatel a reklamní agentura splnit, aby mohl reklamní tvůrce dodržet zadání. K tomu všemu uvádějí rady, jak se vyvarovat nepříjemnostem vyplývajícím z nedostatečně definovaných obchodních vztahů. Několikerá zmínka o příliš stručných podkladech či nezaplaceném honoráři zřejmě každému copywrighterovi připomene jeho pracovní rutinu.

Publikace, jejíž učebnicová struktura by mohla některé lidi z praxe odradit, se po několika  teoretických kapitolách promění v celkem poutavé čtení. Autorská dvojice se totiž nezastavuje jen u obecných faktů a již mnohokrát vyřčených charakteristik reklamy. Jejich poznatky se dostávají do hloubky a čtenář se zájmem o reklamní tvorbu díky tomu pronikne do zákulisí jednotlivých médií, práce s jazykem i do vyloženě praktických postupů.

Zdeněk Křížek a Ivan Crha nám v podstatě předkládají návody, jak k reklamnímu textu přistupovat a jak tvořit texty od titulku až k poděkování. Přestože ani tak není úspěch vlastní tvorby zaručen, považuji tuto publikaci za nesmírně přínosný podklad ke svojí vlastní práci. Myslím, že kniha Jak psát reklamní text jen tak neskončí v mojí knihovně a ještě dlouho bude mít místo na mém pracovním stole.

Knihu Jak psát reklamní text vydalo nakladatelství Grada