eiΠ + 1 = 0 aneb Jazyk matematiky

matematika

„Matematika se stále vyvíjí.“ Tak končí kniha, kterou bych vám rád nyní představil. Tyká se matematiky, unikátní lidské disciplíny, která nemá v oborech lidského poznání obdoby. Přestože si ji vymysleli lidé, tak se může zdát, že se jí sama příroda řídí. Kniha nám představí matematiku nikoli podle jednotlivých oblastech, ale jako způsob abstraktního uvažování, jako umění se stručně a přesně vyjadřovat.

knihaMatematika je jako hudba a stejně jako ona využívá k vyjádření abstraktní struktury vlastní abstraktní zápis, a to ji činí dílem celému světu srozumitelnou a dílem většině nepřístupnou. O tom, jak je matematika geniálně jednoduchý a zároveň univerzální jazyk, se čtenářům snaží ukázat Keith Delvin ve své knize Jazyk matematiky (Jak zviditelnit neviditelné).

Kniha vznikla na základě autorovy odborné publikace Mathematics: The Science of Patterns, kterou přepracoval do populárně-naučné formy.

Kniha je rozdělena do několika částí. Úvodní část je věnována jednak klíčové otázce (co je matematika?) a číslům. Volba čísel jako odrazového můstku pro další výklad je logická a jistě i velmi vhodná. Čísla hrají důležitou roli v našich životech a každý s nimi umí provádět základní operace. Autor ukazuje, jak mohou vypadat výsledky nám známých operací, pokud si je trochu jinak zavedeme. Tímto si autor vybudoval půdu proto, aby čtenáře obšírně seznámil s klíčovou vlastností matematiky, a tím jsou principy matematického uvažování. Po této části se již věnuje jednotlivým klíčovým partiím matematiky: diferenciálnímu a integrálnímu počtu, komplexní analýze, algebře, eukleidovské i neeukleidovské geometrii, statistice a pravděpodobnosti. U každé oblasti se autor zastaví, seznámí čtenáře s hlavní myšlenkou oboru, předvede způsob uvažování a uvede několik zajímavých příkladů a pozoruhodností. S tím, jak čtenáři pronikají hlouběji do zákulisí matematiky, si mohou udělat alespoň hrubý obrázek o tom, co to matematika je a jaká jsou její tajemství či jak podchycuje záhady přírody, objasňuje je a popisuje.

Podle mého názoru autor podává srozumitelnou a přehlednou formou komplexní pohled na matematiku. Čtenář tak má možnost poznat krásu matematiky, která nespočívá v nesčetných praktických aplikacích, které ovšem pro dokreslení obrazu matematiky také uvádí (především užití matematiky ve fyzice), ale především v její abstraktní struktuře, která, přestože je minimalistická, oplývá srozumitelnosti, jednoznačností a krásou.

Kniha je psána velmi živým jazykem, doplněna nepřeberným počtem ilustrací, obrázků a fotografií. Kniha si tedy jistě zaslouží vaši pozornost a neměla by chybět ve vaší knihovně.

Knihu Jazyk matematiky - Jak zviditelnit neviditelné vydalo nakladatelství Dokořán