Něco malého před spaním?

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

„Já mám ještě na něco chuť!“ křičí dítě, dělá vše pro to,  aby ještě chviličku nemuselo do postele. Maminka se sladce usměje, do úsměvu se jí vloudí špetka zlomyslnosti a uklidňujícím sametovým hlasem řekne: „Tak si dej, broučku, něco malého.“ A podá malému zlobivci knihu Půlminutové horory. Tak nějak by mohla vypadat televizní reklama na tuto knihu.

knihaPůlminutové horory jsou sbírkou krátkých povídek mnoha autorů, které redigovala Susan Richová. Mají dva společné rysy – více či méně připomínají strašidelné historky a jsou velmi krátké. Některé lze přečíst za slibovanou půlminutu, na některé člověk nepotřebuje ani deset vteřin. Povídky jsou doplněny černobílými komiksy a některý autor místo textu přispěl pouze obrázkem.

Povídky samozřejmě nemají jednotný ráz - jsou psány různými, převážně velmi originálními autory. Většina se však snaží přizpůsobit dětskému čtenáři, kterému je kniha určena. U některých povídek se více než děsivá stránka dostává do popředí humor a překvapivá pointa. Základem hororů jsou typické dětské strachy – strach ze tmy, z neznámých věcí pod postelí, z upírů, duchů či vlkodlaků.

Do knihy přispěli méně známí, ale i renomovaní autoři, jako Margaret Atwoodová (Plíživá ruka), Neil Gaiman (Stín), Lemony Snicket (Co byste měli vědět). Brian Selznick, autor knihy Hugo a jeho velký objev, nezapřel svou specializaci ilustrátora a do sbírky přispěl obrázkem nazvaným Tisíce obličejů. Určitě stojí zato se u jeho obrázku zastavit a nechat si půl minuty na pořádné prostudování.

Krátkost a vtipnost povídek je možné ukázat na hororu Polévka od Jenny Nimmové:
Kdyby mě tak někdo varoval před Alenčinou polévkou.
Teď se těch rohů nikdy nezbavím.
Bééé!

(Richová.S. Půlminutové horory. Praha: Mladá fronta, 2012, str.54.)

Povídky, komiksy a obrázky jsou doplňeny i básničkami, například Zneklidňující limerik Vladimira Radunskeho nebo hororové haiku Hororku Katherine Applegateové
Smrt se zlobně usmívá,
bezcitné oči, rudá tvář,
nesnáším klauny.

(Richová.S. Půlminutové horory. Praha: Mladá fronta, 2012, str.77.)

Půlminutové horory je kniha velmi různorodá, je sice určena dětem od deseti let, ale nebude nudit ani dospělého čtenáře. Jsou v ní zastoupeni i autoři, s jejichž díly žánru sci-fi, fantasy nebo hororu se setkáváme už dlouhou dobu a je zajímavé sledovat, jak si poradili s nelehkým úkolem, vytvořit na malé ploše příběh s dostatečně vtipnou a překvapivou pointou.

Knihu Půlminutové horory vydalo nakladatelství Mladá fronta