I po českých ulicích můžete kráčet se šarmem Pařížanky

hlava

Nemusíte být rodilá Pařížanka, abyste ovládla pařížský styl – já jsem toho dokonalým příkladem. Narodila jsem se totiž na jihu v Saint-Tropez. Pařížský styl, to je postoj, stav mysli. Pařížanka je kdesi na půl cesty mezi rockerkou a usedlou buržoazní dámou. Vždycky je první, nikdy až druhá. Pařížanka lehkým krokem obchází nástrahy módy, která zrovna vládne. Její tajemství?
(Fressange de la, I. Se šarmem Pařížanky. Praha: Knižní klub, 2012.)

knihaMyslím si, že kniha si na první nahlédnutí získá české čtenářky už jen tím, že je psána formou průvodce a rádce po světě módy. Nečekejte pouze abecedně seřazený rejstřík drahých oděvních značek. Autorka Ines de la Fressange připouští kvalitu, praktičnost a čistou hlavu při nákupech, ale zato nepěje nekonečné ódy na světové návrháře, jejichž modely většina smrtelníků stejně vídá jen v televizi. Díky tomuto přístupu si knihu zamilujete ještě před tím, než ji začnete pořádně číst.

Při bližším ohledání zjistíte, že nic pozoruhodnějšího a zajímavějšího o módě jste ještě nečetli. Všechny módní časopisy, i ty zahraniční, rázem zahodíte do koše! Celá polovina knihy se věnuje pouze oblečení, v řeči Pařížanky oděvům. Francouzka Ines adaptovaná v Paříži vám poradí, které základní kusy nesmí chybět v každé dámské skříni. Malé černé šaty nebo trenčkot vás jistě tolik nepřekvapí, ale co byste řekli kožené bundě nebo kvalitním džínám. Chyba by byla si myslet, že tyto části šatníku Pařížanka nebo dáma oblečená v pařížském stylu nepoužívá.

Průvodkyně módou pařížských ulic nezapomíná ani na doplňky. Dostane se vám řádného vysvětlení, jaké boty se budou vždy nosit a které kabelky se nikdy neomrzí. Správná Pařížanka volí své oblečení i podle příležitosti, na kterou se chystá. Zajímavou částí knihy proto budou i módní faux pas a situace, při nichž se dáma musí rychle rozhodnout, co na sebe.

Čtenářky, které módu neřeší na úrovni Pařížanek, ale chtějí objevit alespoň několik praktických typů, jistě ocení i autorčin nepřehlédnutelný smysl pro humor. Ani Pařížanka se nebere tak vážně, jak by se mohlo na poprvé zdát. Je uvolněná, sebevědomá a stylově oblečená. Případná módní uklouznutí proto Ines komentuje například takto: „Nikdy nenoste koženou bundu k motorkářským botám. Nejsme Marlon Brando!“. Výběr svetru hodnotí slovy: „Tmavomodrá je prakticky bez rizika, pokud si k ní nevezmete žlutou (v tom případě hrozí, že budete vypadat jako chodící reklama na jistou švédskou značku nábytku).“

Mimo výše zmíněné typy a rady se můžete těšit i na doporučení, která se týkají zajímavých pařížských obchůdků, neznámých a přesto kvalitních značek i poctivých obuvníků. Ines de la Fressange čtenářkám prozradí své tajné typy na výhodné nákupy na internetu, adresy obchodů s nábytkem a všemi možnými doplňky. Ve zbylé části knihy budete mít možnost nahlédnout do tajů správného líčení nebo do procesu zařizování stylového bytu. Pařížanka nezapomíná ani na dětskou módu a obchody zaměřující se na dětské zákazníky.

Kniha Se šarmem Pařížanky se snadno stane všestranným poradcem a vítanou inspirací při nákupech i přípravy večeře pro přátele. Myslím si, že čtenářky nakonec ocení i její zvláštní vazbu v rudé kožence se zlatým písmem, které skoro připomíná dámský deník. Uvnitř pak najdete ty nejaktuálnější fotografie samotné autorky, na nichž je oblečená do současných střihů a materiálů. Tato kniha je důkazem toho, že když už vydávat průvodce po světě módy, tak pořádně. Přeji pěkné čtení a spoustu inspirace na nadcházející jarní sezónu.

Knihu Se šarmem Pařížanky vydalo nakladatelství Knižní klub