Když andělská zář nehřeje

list

Věřit na anděly je krásné, nemyslíte? Nadpozemsky krásná stvoření plná lásky k lidem, které chtějí chránit. V této iluzi žijeme staletí a skutečnost je mezitím na hony vzdálená. Že si vymýšlím? Po přečtení Angelologie od americké spisovatelky Danielle Trussoni si ani vy nebudete jisti, co je pravda a co ne…

knihaJe to už dávno, co početná skupina andělů porušila slib a sesmilnila s lidskou rasou. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat a na svět přišli Nefilim – rasa vzniknuvší po zkřížení anděla s člověkem. Trest od Nejvyššího se dostavil v podobě uvěznění neposlušných cherubínů do hloubky těžko přístupných skal a očištění Země od „náplavy“ prostřednictvím potopy, jak ji známe z Bible. Stačilo to ale na vymícení všech Nefilim? Na tuto otázku není třeba hledat složitou odpověď, vždyť o čem jiném by knížka pojednávala?
Ze všeho nejdříve nás autorka zavede do roku 1943 do rodopských skal, kde skupina angelologů objevila precizně zachovalé tělo anděla. V mžiku je však čtenář přenesen z válečné doby o šestapadesát let dále (tedy do r. 1999) mezi františkánské sestry pobývající v klášteře sv. Růženy. Tady od svých dětských let vede poklidný život sestra Evangeline. Dodržuje nutné zásady a pravidelný denní řád, který se jí ovšem zhroutí jako domeček z karet po setkání s příležitostným malířem a univerzitním profesorem Verlainem. Ten přijal pracovní nabídku od jistého Percivala Grigoriho, člena rodu, který si zakládá na své důležitosti. Úkol je jasný – najít spojitost mezi patronkou umění Abigail Rockefellorovou a tehdejší abatyší kláštera Innocentou. Nikdo přitom netuší, že Percival patří k Nefilim. Trpí chorobou, při níž uhnívají jeho kdysi tak úctyhodná křídla, a pro objevení účinné léčby je schopen čehokoli. Krádež? Žádný problém. Vražda? Samozřejmost. Kolotoč boje o život Verlaina se rozjede v okamžiku, kdy se dostane na černou listinu Grigoriových. Jak se do všeho připlete Evangeline? Má se rovněž strachovat o svůj krk? Z dětství si matně pamatuje, že otec i matka měli co dočinění s angelology, lidmi bojujícím proti Nefilim, ale to přece není důvod, aby po ní šli. Nebo snad…?

Knížka se dělí na několik částí – 1. sféra, 2. sféra, 3 sféra a Nebeský chór. Autorka zvolila převážně er formu, jen ve sféře druhé se setkáte s ich formou. Slovo v té chvíli „přebírá“ Celestine, nejstarší františkánka, jež se ve vzpomínkách vrací do svého mládí, kdy žila ve Francii a byla studentkou angelologie. Tato kapitola je velice důležitá pro pochopení všech dějových nitek a vztahů mezi určitými postavami. Třetí sféra čtenáře navrátí do aktuální doby a chór je završením všeho? Ne, s otazníkem jsem se neuťukla, je na místě. Ať už se vám konec bude zdát sebejasnější, mohu vás ujistit, že je natolik otevřený, že by nemělo nikoho překvapit ohlášení, že autorka pracuje na pokračování. Protože ale žijeme tady a teď, vrátím se k Angelologii. Celé dílo je ohromně čtivé, nedovolí vám vydechnout. Pokud se najde hluché místo, v okamžení je zaplněno. Navíc změna vypravěče je příjemným zpestřením. Jak už to tak bývá, nezůstanu u chvály. Po zaklapnutí červených desek ve mně zůstalo jedno jediné negativum týkající se odhalení identity jedné z postav, které je dle mého názoru zásadní a autorka jej měla pečlivěji zaobalit, aby to nebylo očividné. Ve výsledku jsem však stále v pozitivech, a tak mi nezbývá než doufat, že Angelopolis, což je název druhého dílu, dokončí Danielle Trussoni v co nejkratší době a český překlad se na knižních pultech objeví záhy poté.

Zastavil se v místě, kde zeď končila a objevil se před ním hlavní trávník. Spatřil výjev, který ho ohromil. Nad běsnícím ohněm se vznášel hustý temný kouř, ohromné plameny stravovaly klášter. K Verlainově úžasu se po klášterním areálu rojila celá armáda tvorů stejných, jako byli ti, které zabil s Gabriellou. Snad stovka okřídlených, plazům podobných monster se shromáždila k útoku.
Snažil se té scéně lépe porozumět. Ti tvorové byli kříženci ptáků a bestií, napůl lidé, napůl zrůdy. Na zádech jim rostla mohutná rudá křídla.

(Trussoni, G. Angelologie. Praha: Euromedia Group – Knižní klub, s. 335)

Knihu Angelologie vydalo nakladatelství Euromedia Group