Dovedné maskování i hrozba z minulosti

let

Thomas C. Brezina o sobě prohlašuje, že v hlavě nosí tisíce příběhů a svoje tvrzení opět potvrdil – tentokrát třeba knihou Létající přízrak z edice Případ pro tebe a Klub Tygrů. Trojice mladých detektivů přichází s dalším případem, při kterém půjde o život…

knihaJet s rodiči do Norska, ale zároveň z jejich dohledu uniknout stanováním u jezera? Seznámit se s mladým pohledným archeologem? Nebo raději ve strašidelném domě pátrat po dávných vikingských pokladech? Že je nemožné to během jediné dovolené stihnout? Členové Klubu Tygrů to s přehledem zvládají a ještě se stačí zamotat do příběhu, při kterém půjde o život. Ostatně, nebyl by to Thomas C. Brezina, kdyby tohle všechno nedokázal vměstnat na něco málo přes sto stránek svojí knihy.

Patrik, Biggi a Luk, které už čtenáři znají z předchozích příběhů, se od majitele hotelu, ve kterém jsou s rodiči ubytováni, dozvědí o nehodě, jež se před rokem odehrála u jezera. Tehdy na místě havarovalo letadlo a od té doby se zjevuje. Každého, kdo přízrak byť jen koutkem oka zahlédne, stihne neštěstí. Obyvatelé městečka se bleskurychle stěhují pryč a hotelu hrozí zkrachování. Mladí detektivové neváhají a pouštějí se do pátrání. Před dětmi se tak rozplétá mnohem složitější případ, než by se na první pohled mohlo zdát.

Příběh začíná u jezera, ve kterém by mělo být pohřbeno havarované letadlo, a proto se většina událostí musí točit kolem tohoto místa. Jenomže to by se nesměl objevit mladý archeolog, na němž může Biggi oči nechat, a nemohl by je pozvat na návštěvu svého pracoviště nedaleko strašidelného domu, kde ještě nedávno žil muž pronásledovaný duchy vikingských bojovníků. Nakonec, proč by nemohl tenhle dům hrát ve vysvětlení záhady hlavní roli?

Hlavní hrdinové – trojice dětských detektivů – se od předchozích dobrodružství Klubu Tygrů nijak nezměnila. Čtenáři tak znovu mají možnost setkat se se svými starými známými. Jako v každém novém příběhu ani tady nechybí několik nových tváří. Takřka zruinovaný hoteliér, mladý archeolog a šílená stařenka, která jako jediná dosud neopustila dříve poklidné norské městečko. Jeden z nich se záhadou musí mít něco společného. Nebo ne?

Celý příběh doplňují černobílé ilustrace od Naomi Fearnové. Nechávají dost prostoru čtenářově fantazii, ale zároveň jsou natolik podrobné, aby pomohly najít nápovědu na otázku. I tady se totiž objevují otázky, za které čtenář získává body, aby se na konci příběhu mohl porovnat s detektivy z Klubu Tygrů.

A neméně zajímavá je příloha, v níž je možné nalézt základní informace o Norsku. Konec konců, nebylo by marné detektivní příběh použít při referátu…

Hned nato uslyšel Patrik s Lukem krátké, pronikavé zaječení. V mžiku byli u kamarádky, která stála s vyvalenýma očima ve dveřích pokoje a klepala se strachy. Vyděšený pohled měla upřený na zeď vedle postele.
Zářil tam nápis napsaný velkými zelenými písmeny: ,,VYPADNĚTE! POSLEDNÍ VAROVÁNÍ!“  A pod ním byla namalovaná lebka.
(Brezina, T. C. Létající přízrak. Praha: Fragment, 2009, dotisk 2012, s. 55.

Knihu Létající přízrak vydalo nakladatelství Fragment