Kultovní Tracyho tygr opět na pultech knihkupců

„Být na světě je zábava, ale ani jeden den v životě neprojde, aby v něm nebylo do té zábavy přimícháno trošku bolesti, trápení a lítosti.“ Citát amerického spisovatele Williama Saroyana celkem výstižně charakterizuje jeho pohled na život i podstatu jeho tvorby. Stejný postoj nalezneme i v jeho nejznámější knize s názvem Tracyho tygr.

knihaKniha vydaná na počátku 50. let je dnes považována za kultovní dílo světové literatury. Navíc patří k nejznámějším knihám o kávě, čili její publikum se pravidelně rozrůstá nejen o příznivce literatury, ale i o milce kávy. Příběh Thomase Tracyho a jeho tygra u nás v nakladatelství Argo vyšel už pětkrát. Nyní se čtenářům do ruky dostává již druhé bilingvní vydání, které jen potvrzuje neustálý zájem o tuto výjimečnou knihu.

Autorem Tracyho tygra je již zmiňovaný William Saroyan, americký spisovatel arménského původu. Saroyan svou tvorbu zasvětil poetickému vyprávění o lidech, jejich životech a běžných situacích, ve kterých se ocitají. Možná právě to mělo u čtenářů takový ohlas. Psal o věcech, které se přihodili jeho přátelům, o rodinném životě, o lásce i o životních nesnázích. Psal zkrátka o tom, co se blízce dotýkalo jeho samého i jeho čtenářů.

Tracyho tygr vypráví příběh o životě mladíka, který se s příchodem do New Yorku mění v muže. Kniha popisuje Tracyho sebevědomý přístup k životu, ve kterém by se chtěl stát ochutnávačem kávy. Přestože se mu tento sen nesplní, potká ho jiné štěstí. Thomas Tracy se seznámí se svou osudovou láskou Laurou Luthyovou a jeho tygr pozná krásnou tygřici.

Každý výtisk Tracyho tygra byl vždy doplněn o originální a výrazné ilustrace. Všechny knihy měly vždy i celkem netradiční formáty. Šlo buď o kapesní knížečky, čtvercové formáty nebo o formát protažený do výšky. Poslední případ odpovídá nejnovějšímu bilingvnímu výtisku od nakladatelství Argo, jehož ilustrátorem byl Matouš Přikryl. Oranžovo-černé obrázky krásně doplňují známý Saroyanův text, který pro tuto příležitost přeložil Jiří Josek.

„Celé odpoledne se Tracy snažil pořádně si o tom s tygrem popovídat, ale tygr vždycky místo odpovědi pouze hlasitě zaržál. Každou chvíli to zaržání zaslechli ostatní nosiči žoků. Byli to všichni mladí muži a rádi by ten zvuk napodobili, ale nedokázali to. Jak by mohli, když neměli tygra! Jen jednomu z nich, chlapci, který se jmenoval Kalany, se to téměř podařilo a pyšně tvrdil Tracymu, že aťsi kdokoli z Kalifornie udělá cokoli, on který je z Texasu, to dokáže taky.“
(Saroyan W.: Tracyho tygr. Praha: Argo, 2011, s. 35.)

Knihu Tracyho tygr vydalo nakladatelství Argo