Milovníci knížek

srdce

Miroslav Huptych a Jiří Žáček nám ve své společné knize s názvem Milovníci knížek přinesli aforismy, citáty, úvahy a verše českých i světových spisovatelů s tematikou knih. Jak autoři sami přiznali, byli „zvědavý, co moudrého, vtipného, ale i pošetilého a provokativního o knihách napsali dávní i nedávní milovníci knížek."

knihaNa více než dvě stě stranách knihy nakladatelství Práh můžeme objevit myšlenky Senecy, Lauba, Vegy, Balzaca, Gryma, Wericha, Shawa, Hemingwaye a mnoha dalších. Výroky a aforismy jsou doplněny „aktuálními názory, postřehy a vyznáními padesátky současných českých spisovatelů o psaní a čtení, o podivuhodném světě knih a lidí.“ K autorům, kteří se podělili o své „názory, postřehy a vyznání“, patří např. i M. Hrabal, I. Kraus, O. Tuček, I. Harák, A. Bajaja, D. Žák, I. Klíma, L. Macháček, J. Kovanda, ale i samotní autoři M. Huptych a J. Žáček…

Jiří Žáček i Miroslav Huptych si dali záležet na výběru správných a trefných aforismů a bonmotů, které vám zvednou náladu a vykouzlí úsměv na tváři, ale zároveň vás přinutí zamyslet se nejen nad světem literatury.

Jednotlivé texty jsou doplněny černobílými fotomontážemi Miroslava Huptycha, které, jak sami autoři píší, „mají zdůraznit, že naše pocta knihám nechce být učeně těžkomyslná, ale naopak rozmarná, hravá a poetická.“ I když fotografie někdy působí trochu pochmurně a pesimisticky, přesto dotvářejí celkovou atmosféru publikace a společně s jednotlivými citáty a názory spisovatelů představují zajímavé dílo, které si zaslouží čestné místo na poličce v knihovně.

Zatímco citáty a aforismy jsou v knize uspořádány více méně náhodně, postřehy a názory spisovatelů jsou na stránkách roztřízeny na základě jasného klíče, a to podle abecedy (podle příjmení spisovatele). Jak však sami autoři v úvodu přiznávají, přejí si, aby čtenáři procházeli knihou „nazdařbůh, mimo obvyklou trasu začátek-konec, vedeni pouze neomylným instinktem a tajuplnou náhodou, jež bývají v životě i v četbě lepšími průvodci než přísná logika a chladný řád.“

Milovníci knížek jsou vhodným vyplněním krátkých volných chvil, když chcete sáhnout po nějaké literatuře, ale nemáte dostatek času na dlouhé knížky. Jak na stránkách knihy praví Eva Hauserová, „kniha je pozvání, aby si čtenář přišel „pobejt“ do fiktivního světa – i když někdy je to svět zcela realistický, jen subjektivně viděný úplně jinýma očima“, tak i tato kniha je pozváním. Pozváním, které vás pobaví, ale zároveň i poučí a o něco zpříjemní váš den.

Knihu Milovníci knížek vydalo nakladatelství Práh

Jiří Žáček - poezie pro děti