Krátké pohádky pro unavené rodiče

divka
Máte doma malé dítko, kterému čtete večer pohádky? A už vás nebaví po celodenní práci číst tyto příběhy, které stejně už znáte nazpaměť? Pak je právě pro vás určena audiokniha Krátké pohádky pro unavené rodiče, kterou nedávno vydala společnost Supraphon.

Díky této audioknize stačí zapnout CD přehrávač a zaposlouchat se do šestnácti poutavých příběhů ze života určených pro celou rodinu. Vypráví o obyčejné mamince a tatínkovi a jejich dvou malých dcerkách. O radostech i strastech, rodičovské lásce i zoufalství. O obyčejném životě, jak jej známe z vlastní zkušenosti.

obal knihyVýhodou těchto realisticky laděných „pohádek“ je, že nemusíte dětem sáhodlouze vysvětlovat fantastické jevy a existenci pohádkových bytostí, takže se vyhnete oněm nekonečným otázkám, ze kterých vás může rozbolet hlava. A navíc každá pohádka trvá méně než deset minut, takže se nemusíte obávat, že byste vy sami u ní usnuli.

Otázkou zůstává, zda se jedná skutečně o pohádky. Spíše než o fantastické příběhy totiž jde o obrázky ze života, v nichž budete prožívat utrpení dvou rodičů, kteří se snaží nezbláznit se ze svých dětí. Přestože Vieweghovi literární kritika vyčítá kýčovitost a určení pro prostého čtenáře, jenž neočekává od autora a jeho díla nic převratného, musím u něj ocenit cit pro detail a skvěle sepsané dialogy, které vám budou připadat až příliš známé. Občas se u nich budete smát, jindy v nich ucítíte pachuť zklamání a resignace.

Tyto příběhy Michala Viewegha vychází ze stejnojmenné knihy vydané roku 2007 nakladatelství Druhé město. Kniha už tehdy zaujala po stránce obsahové i stylistické. Jisté novum přestavovalo rozlišení pasáže na ty, které jsou určené pro děti a pro rodiče. Text vysázený modrou barvou byl určen pro rodiče i děti, zatímco pasáže černé barvy byly určeny pouze pro dospělé, protože obsahovaly i vulgarismy. Ty naštěstí byly na audioknize nahrazeny vhodnějšími výrazy, aby se děti nenaučily sprosté nadávky. Změny v namluveném textu jsou sepsány na vloženém letáčku, kde naleznete rovněž předmluvu ke knižnímu vydání a příběh s názvem Psychologicky důležitá pohádka pouze pro rodiče.

(Ne)pohádky jsou rozděleny na dvě CD, přičemž na každém z nich je osm příběhů. Svůj hlas jim propůjčil Saša Rašilov, který dokonale zvládl odlišit jednotlivé postavy a svou barvou hlasu jim dodal jedinečnou charakteristiku. Jednotlivé pasáže jsou od sebe odděleny trefnými hudebními vložkami, kterých se zhostil Dan Fikejz. Jako celek hodnotím tuto audioknihu velmi pozitivně, a to i přesto, že zatím k unaveným rodičům nepatřím. Snad ve mně dřímá ještě něco z dětství, kdy jsem poslouchala každý večer gramofonové desky s Werichovými pohádkami a později i kazety se známými večerníčky.

Audioknihu Krátké pohádky pro unavené rodiče vydává Supraphon