Recenze: Ľuboslav Paľo – Haló, haló, paní Kočko!

Haló, haló, paní Kočko!

Bylo nebylo, za sedmero řekami a sedmero horami žila byla jedna kočka a dvě myši. A jak to tak bývá, škorpili se spolu a škádlili, až to bylo na celou knížku. Krásnou. Veršovanou. Bohatě ilustrovanou. Jmenuje se Haló, haló, paní Kočko! a myslím si, že si zasluhuje vaši pozornost, obzvlášť pokud si nevíte rady, jakou knihu by měl letos nadělit Ježíšek vašim ratolestem.

Haló, haló, paní Kočko! je obrázková knížka určená pro děti ve věku 3 až 7 let, kterou napsal a ilustroval Ľuboslav Paľo. Jde o jednoho z nejoceňovanějších slovenských ilustrátorů současnosti, který získal věhlas i v zahraničí. Ostatně ona knížka, o které je tu řeč, vyšla nejdříve ve Švýcarsku, až poté byla přeložena do autorova rodného jazyka; vydání se dočkala mj. v Itálii nebo Japonsku. V pořadí jde již o třetí autorskou knížku Ľuboslava Paľa, a patrně o nejzdařilejší. Paľo se českým čtenářům představil již dříve, a to jako ilustrátor knihy Kamzíkův velký skok (Portál, 2016). Z jeho autorských dětských knih je právě Haló, haló, paní Kočko! tou, která byla do češtiny přeložena jako první.

O překlad se postaral Daniel Rušar, autor již zmíněného vyprávění o kamzíkovi nebo dětské knížky Vlk a tma (Paseka, 2016). Překlad je to zdařilý; text působí přirozeně, svižně a hravě. Příběh je jednoduchý – myší bráškové Tim a Pim nechtěně zatahají kočku za ocas. A ta si to nenechá líbit. Začne hra „na kočku a na myš“, do které se zaplete i ježek. Jak to skončí, neprozradím. Podotknu však, že – jak to v příbězích pro děti bývá – obsahuje i tento ponaučení, totiž že teprve v nouzi poznáme přítele a že se vyplatí pomáhat a držet při sobě. Kniha tak má přesah, díky němuž se malí čtenáři mohou naučit, jak se zachovat v různých situacích, nebo rozpoznávat dobré od zlého.

Haló, haló, paní Kočko!

Obrázky se vyznačují výraznou kombinací sytých barev, sebejistými tahy umocňujícími expresivnost zobrazeného, a přitom jemnou stylizací např. v obličejových (vlastně čumáčkových) partiích. Obrázky jsou natolik netradiční, že z knihy vytváří mistrovské dílo nejen literární, ale i malířské. Celek tak lze hodnotit nikoliv jako text doplněný obrázky, ale jako vizuální příběh, ve kterém má zobrazené stejnou váhu jako to vyprávěné.

Kniha na Slovensku sklidila takový úspěch, že je již delší dobu beznadějně vyprodaná, a zvláště maminky malých dětí píší autorovi o dotisk, nebo alespoň o pokračování. Knihu si tak nenechte ujít, dokud je ještě k mání; vám i vašim dítkám ji vřele doporučuji.

Haló, haló, paní Kočko!
Autor Ľuboslav Paľo
Překlad Daniel Rušar