Recenze: Ben Guterson – Hotel Winterhouse

5

Alžběta žije se svým strýcem a tetou, protože její rodiče zemřeli, když byla ještě malá. Na vánoční prázdniny je odeslána do hotelu Winterhouse, který se ukáže být tím nejkouzelnějším místem na světě… Proč, to se dozvíte v knize Hotel Winterhouse, kterou napsal Ben Guterson a která dozajista zaujme mnoho mladých čtenářů.

Alžběta přijde poslední školní den domů a zjistí, že strýček s tetou už jsou pryč. Na dveřích na ni čeká igelitová taška s pár věcmi na převlečení a s trochou peněz na svačinu. Podle instrukcí má nastoupit na vlak a pak přestoupit na autobus, který ji doveze na místo určení. Alžběta vůbec netuší, kde vzali její strýc s tetou tolik peněz, aby mohli jet na dovolenou, a ještě k tomu dívku poslat na prázdniny do hotelu. Cestou si Alžběta čte a pozoruje své spolucestující. Když se blíží k cíli, lidí ubývá a nakonec v autobusu zůstanou jen budoucí hosté Winterhousu. Někteří z nich už v tuto chvíli Alžbětě přijdou zvláštní, a tak se snaží být co nejméně vidět. Po jejím příjezdu ji přivítá sám majitel hotelu a provede ji po pár zajímavých místech. Nakonec jí ukáže její pokoj. Alžběta je opravdu unavená, ale už se těší, co všechno ji v tomto domě čeká…

Kniha Hotel Winterhouse je krásným čtením pro začínající čtenáře. Kapitoly jsou tak akorát dlouhé, navíc jsou doprovázeny líbivými ilustracemi. Kniha má také krásný přebal, po jehož sundání čtenář objeví další překvapení (to ale neprozradím).

Příběh je jednoduchý a od začátku vyprávění bylo zřejmé, kdo je na dobré straně a kdo je tu za zloducha, to ale kouzlu knihy vůbec neubralo. Myslím si, že děti nutně u čtení přemýšlet nemusí, stačí, když se jim příběh líbí a užívají si jeho čtení či jeho předčítání. Navíc mohou fandit hrdinovi a „upozorňovat“ ho na fakt, že se blíží zloduch.

Alžběta je inteligentní mladá dáma, která se ráda zabývá hádankami a přesmyčkami. Je to velká čtenářka a svými znalostmi stran literatury ohromuje často své okolí. Na druhou stranu je to sirotek, který žije u příbuzných, kteří nemají v lásce děti, navíc jsou chudí a dávají tento fakt Alžbětě často najevo. Každý den přijde ze školy a doma poslouchá, kolik by strýc s tetou ušetřili, kdyby se o ni nemuseli starat. Zábavy si tedy Alžběta příliš neužije, a tak se její svět točí hlavně kolem fiktivních příběhů v knihách. Bydlení ve Winterhousu jí vše vynahradí. Alžběta si tu užívá všechna dobrodružství, která hotel nabízí, a tak si zkusí i takové věci, které nikdy neměla možnost provozovat, od lyžování přes koncerty a besedy až po plavání ve vnitřním bazénu a koulování. Navíc si zde najde i nového přítele. Zkrátka bydlení ve Winterhousu je víc než pohádkové!

Kniha je plná překvapení, a i když od začátku předčítající dospělí tuší, jak to celé dopadne, děti si příběh užijí jistě plnými doušky. Navíc se mohou od Alžběty naučit slovním přesmyčkám a hříčkám. Knihu doporučuji.

Kniha Hotel Winterhouse vyšla v rámci projektu Zásilka z Knihozemě.

Hotel Winterhouse
Autor Ben Guterson