Recenze: Natalja Ščerba – Časodějové – Koruna času

Koruna času je závěrečným dílem knižní série Časodějové, kterou napsala ukrajinská autorka Natalja Ščerba. Hlavní postavou je mladičká Vasilisa Ohnivá, která byla předurčena k velkým věcem. Dívka a její kamarádi se věnují časodějnictví – kouzlení s časem. Vasilisa je ohromená novým světem. Život jí ale znepříjemňuje veliký duch Ostaly.

knihaVasilisa vstoupila do učení k Astragorovi. Nežene ji touha po vědění mocného ducha Ostaly, nýbrž snaha odhalit, kde skončil její kamarád Feš. Dívka si osvojuje nové dovednosti, seznamuje se s novými lidmi a oblastmi, odhaluje další tajemství Rozeklaného zámku. Téměř všichni klíčníci již objevili poselství komnat. S koncem výprav do tajemného sídla se blíží i konec dobrodružství Vasilisy a jejích přátel. Přežijí ovšem všichni Astragorovy pletichy?

Motiv, který se táhne celou knižní sérií Časodějů, je vzdělávání se. A tak nemůže chybět ani v tomto díle. Ačkoliv Vasilisa pobývá ve škole, vyhrazuje jí spisovatelka soukromé lekce. Zdá se, že motiv čarodějnické školy Ščerbě není vlastní, a proto nechává dívku objevovat nové pod taktovkou soukromých učitelů. Hlavní postava se neseznamuje pouze s časodějnickými jevy, ale navštěvuje i nové oblasti. Samozřejmě je všude možné se něco naučit:

„Ve volných chvílích to můžeš zkoušet sama,“ mrkl na ni Alexandr. „Vyber si z toho harampádí jednu věc… Myslím, že se ti brzy podaří vytvořit vlastní jantarii. Ale nezapomeň na správný postup. Nejprve musíš otevřít svůj čas – nakreslíš kruh časodějnickou střelou, potom vyvoláš z paměti vzpomínku, a teď přijde to nejtěžší – vytáhneš ji zrníčko po zrníčku… a až se ukáže, vyslovíš eferové slovo: jantárie!“
Vasilisa přikývla a pečlivě si vše zapamatovala.
(ŠČERBA, Natalja, 2019. Koruna času. Přel. M. Pálušová. Praha: Fragment, s. 296. ISBN 978-80-253-4105-6.)

Tato knižní série není určena mé věkové kategorii, a není tedy ku podivu, že nepatřím mezi skalní fanoušky Časodějů. Různé zákonitosti světa, které bobtnaly s každým dílem, jsem pozapomínala. V některých pasážích textu jsem z toho důvodu tápala. Autorka ohýbala zákonitosti Eflary a Ostaly podle svých potřeb a záměrů, ale k mému velkému zmatení.

Více prostoru dostávají v této knize vzájemné pocity. Ani tato autorka se ve svém díle nevyhnula velkému párování postav. Zdá se, že jejím mottem bylo: na konci knihy „nikdo nesmí zůstat sám“.

Autorčin styl se s napsanými knihami tříbil. Přesto na mě konec působil chaoticky a mírně předvídatelně. V textu jsou kromě toho k nalezení hrubky, jako například uvozovky na místech, kde by neměly být.

Koruna času je závěrečným dílem série Časodějové. Poslední tajemství jsou odhalena a pohnutky postav vysvětleny. Jedná se o zdařilý konec příběhu o Vasilise a jejích kamarádech. Spisovatelce se nedá upřít bohatá fantazie. Jak už ostatně dokazuje změna jednoho písmene ve výrazu čarodějové. Místo r se použije s a náhle tu máme celý nový svět s různorodými zákonitostmi. Mladším čtenářů mohu tuto knižní sérii doporučit.

Časodějové – Koruna času
Autor Natalja Ščerba
Překlad Martina Pálušová