Recenze: Radek Malý – Atlas vyhubených živočichů

V mnoha případech tu byla před námi. Člověk ale potřebuje stále víc místa, vyrábí nové zbraně, vypouští do přírody všelijaké látky a mnoho zvířat kvůlitomu trpí.Často se dostanou až do fáze, kdy vymřou a jejich druh už nemůže být zachráněn. Kniha Atlas vyhubených živočichů autora Radka Malého se věnuje právě těmto tvorům, které už v přírodě nenajdeme. O ilustrace se postarali Jiří Grabavič a Pavel Dvorský.

knihaPodle historických údajů se nacházíme v tzv. době šestého masového vymírání. V minulosti za vyhynutí některých tvorů mohla změna klimatu, evoluční vývoj nebo nevysvětlitelné důvody, které doposud zkoumají vědci. V současné době za vymírání zvířat může primárně člověk. Není to ale tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Úplnému vymření předcházelo vždy několik faktorů, které nejprve napomohly úbytku jistého druhu, a až dalším krokem bylo úplné vyhynutí. Příroda je však neskutečně mocná a umí si poradit. Často se tedy zvíře na pokraji vyhynutí stihlo zkřížit s jiným druhem, a vzniklo tak zvíře nové. Například pratur je předchůdcem dnešního tura, který patří k nejpočetnějším živočichům na planetě. Takže i když některé zvíře zahyne, přežije částečně v jiném. Touto skutečností bychom se ale neměli utěšovat a měli bychom se snažit o záchranu tvorů, kteří už mají tzv. na kahánku. Měli bychom chránit přírodu, často totiž za vyhynutí zvířete může to, že už nemůže žít ve svém přirozeném prostředí a v novém se přizpůsobí jen těžko, anebo vůbec.

V Atlasu vyhubených živočichů se děti mohou seznámit se 41 druhy, které žily na naší planetě dávno před námi. Často jsou to předchůdci zvířat, která vídáme dnes. Malíř Jiří Grabavič doprovodil text celostránkovými obrazy a Pavel Dvorský je doplnil vědeckými ilustracemi. Malým čtenářům se tedy dostane hutného informačního i obrazového materiálu. Děti se například dozví, že i když všechna probíraná zvířata spojuje fakt, že vyhynula, vůbec nevymřela ze stejných důvodů. Každé z nich má na svědomí něco jiného. A tím jsou jedinečná.

Kniha je určená pro děti od 10 let a myslím si, že ji ocení především ti, kteří se o toto téma zajímají. Text je podle mého názoru místy těžký, takže malé děti by jistě brzy začal nudit. Doporučuji tedy rodičům zvážit, zda je jejich dítě ten pravý čtenář pro tuto knihu, a pokud ano, tak gratuluji a určitě publikaci pořiďte, protože je opravdu povedená. Domnívám se ale, že je určena užšímu okruhu čtenářů díky specifickému tématu než kupříkladu běžný pohádkový příběh. Kniha je vyvedena ve formátu A4 a v pevné vazbě.

Atlas vyhubených živočichů vyšel v rámci projektu Zásilka z Knihozemě.

Atlas vyhubených živočichů
Autor Radek Malý