Seznamte se – Percy Jackson, napůl člověk, napůl bůh!

1 1 1 1 1 (6 hlasů)
percy 100x100
Dětská fantasy literatura má dalšího hrdinu. Je jím Percy Jackson, na první pohled zcela obyčejný dvanáctiletý kluk, který se dozví, že je jeho otcem Poseidon. Ano, přesně ten Poseidon, který bývá od dob starověku zpodobňován jako vousatý vládce moří svírající ve své pravici hrozivý trojzubec. Tedy až do nynějška...

Právě Rick Riordan, americký učitel angličtiny a historie, se rozhodl pohrát si s antickou mytologií a vytvořit novodobý příběh založený na spojení reálného světa se světem olympským. Jeho pentalogie o Percy Jacksonovi slavila velké úspěchy v zahraničí, kde se v souvislosti s ní často skloňovalo spojení „nový Harry Potter“. A tento rok se dočkali i čeští čtenáři prvního dílu s názvem Zloděj blesku v překladu Dany Chodilové.

percy jackson obalKniha je primárně určena pro děti od jedenácti let. Vzhledem k této věkové kategorii nakladatelství zvolilo zajímavou obálku, která je lesklá a hýří všemi barvami duhy. Na tomto pestrém podkladu je zobrazen chlapec a proti němu Minótaurus. Tento výjev již sám o sobě napovídá, o čem bude kniha pojednávat – hlavní hrdina se bude muset postavit proti zlu, které zde představují bytosti známé z řeckých bájí. Kromě již zmíněného tvora s býčí hlavou to budou Lítice, Medúza, obr Prokrútés či Kerberos, neschází však ani postavy bohů, z nichž bude muset Percy čelit především pánu podsvětí. Ocenit musím především autorovu odvahu, neboť zatím byla dětská fantasy literatura spíše omezena na svět draků, elfů či kouzelnických učňů. Nyní se nám však představuje svět jiný, a to v celé své kráse!

Autor bohy naštěstí nepopisuje jako všemocné vládce nad světem, před kterými se má celý svět třást strachem, spíše připomínají malé děti, které se mezi sebou věčně tahají o hračky, a pokud některé z nich přechytračí ostatní, začne velká bitka. Onou pomyslnou hračkou je v tomto případě mistrovský blesk, který je symbolem Diovy moci. Pokud ji nezíská zpět, hodlá vyvolat třetí světovou válku... A Percy Jackson musí této hrozbě, která by zasáhla především pozemšťany, zabránit.

Za největší klad tohoto románu považuji zdařilé přesunutí některých prvků antické mytologie do světa dvacátého prvního století. Bohové se z řeckého Olympu přemístili do Ameriky, kde sídlí v nejvyšším patře jednoho mrakodrapu. Arés je drsný motorkář a Poseidon vypadá jako plážový tulák z Floridy... Přestože jsou tyto starodávné postavy zmodernizovány, mají stále stejné vlastnosti i schopnosti, které jim byly přičítány odpradávna. Neschází ani výklady o příbězích z antické mytologie, které však nejsou příliš dlouhé, aby nezpomalovaly vlastí děj.

Dětský čtenář bude nadšen originálním začátkem, kdy Percy Jackson zničehonic vypaří učitelku matematiky. Již jsem si říkala, že kniha bude určitě zajímavým čtením, po přečtení několika stran mi však začalo scházet napětí a živý spád vyprávění. Čtenář dopředu ví, že bude hlavní hrdina polobohem, proto jej nijak nepřekvapí, co se kolem něj děje. Názvy kapitol vždy dopředu prozradí, co se za chvíli odehraje, a každé minidobrodružství je omezeno právě na jednu kapitolu. Nedochází ke gradaci děje a vyprávění není přerušováno v nejnapínavějším okamžiku, což čtenáře u jiných knih většinou přiměje k tomu, aby dychtil pustit se do dalších stránek. Na druhou stranu považuji za zdařilé pronikání do pocitů postav i vyprávění v ich-formě, díky čemuž se bude moci malý čtenář vžít do hlavního hrdiny a představovat si, jaké by to bylo, kdyby on sám musel čelit velkému nebezpečí a zároveň mít tak důležitý úkol. Můžete se těšit i na překvapivé rozuzlení celé záhady kolem zmizení Diova blesku, kdy se potvrzuje známé pravidlo, že nic není takové, jak na prví pohled vypadá. I když – na onen fakt, že se má celá věc jinak, opět ve vyprávění naráží několik poznámek, takže zase o tak velké překvapení nepůjde.

Román Percy Jackson – Zloděj blesku doporučuji všem mladším čtenářům, kteří podle mého názoru budou novým hrdinou nadšeni. Kniha jim přinese jak ponaučení, tak výbornou zábavu. K tomu přimíchejte špetku napětí a netradiční spojení dvou světů – a dostanete skvělou porci fantasy literatury!

Knihu Percy Jackson – Zloděj blesku vydalo nakladatelství Fragment.