Recenze: Anna Milbourne – Kdopak žije v moři

Kdopak žije v moři

Nakladatelství Svojtka, které se specializuje na vydávání barevných obrazových publikací pro děti a mládež, nedávno vydalo leporelo středního formátu určené pro děti od tří let. Jmenuje se Kdopak žije v moři, a jak napovídá název, přenesou se v něm malí čtenáři do mořského světa plného rozmanitých zástupců fauny a flóry.

Dobrodružná výprava začíná na pláži, jejíž břeh omývá mořská voda. Šup do vody. A jsme rovnou u korálového útesu, který obývá nespočet barevných rybiček spolu s obávaným predátorem – hladovým žralokem. Zavítáme i do studenějších vod, a dokonce i do míst věčné temnoty, kde jen občas pableskují prazvláštní stvoření, jejichž názvy ve své paměti marně hledám… A aby toho nebylo málo, sem tam se podíváme i nad hladinu, abychom mohli o to více obdivovat život pod ní.

Kdopak žije v moři

Leporelo nabízí základní výjevy z mořského světa. Vystupuje v něm většina známých zvířat, která si s daným prostředím spojujeme, kromě zmíněného žraloka to je třeba chobotnice, velryba nebo lachtan, překvapivě je tu dán prostor i méně známým druhům – mihne se tu třeba řasovník rozedraný nebo krab-yetti. Malému čtenáři tak knížka nabízí různorodou podívanou. Velkým kladem knihy je pak využití odklápěcích okének, díky nimž si dítka užijí mnoho legrace při objevování dalších detailů.

Leporelo ilustrovala Simona Dimitri, jejíž tvorba se vyznačuje jemnými tahy a citem pro barvy. Vedle tlumenějších tónů, které v celé knížce převládají, jsou místy užity sytější barvy, díky takto vzniklým kontrastům vznikají působivé výjevy. V ilustracích je upřednostněna zkratka před snahou o reálné ztvárnění, což je v případě dětských leporel žádoucí. Obrázky tak působí mile a vkusně.

Kdopak žije v moři

Kdopak žije v moři

Líbivé obrázky doplnila textem Anna Milbourne (z její tvorby jmenujme např. leporela Kdepak bydlí zvířátka nebo Jak to žije ve stromě, která u nás rovněž vydalo nakladatelství Svojtka). Tyto komentáře místy popisují zobrazený mořský svět, místy malého čtenáře přímo nabádají k akci, často za pomoci otázek. Díky nim může dítko rozvíjet řečové schopnosti – nejen že se podívá, co se skrývá pod otevíracím okénkem, ale také se pokusí odpovědět na položenou otázku.

Leporelo Kdopak žije v moři má mé doporučení. Ostatně u mých dětí se ihned zařadila mezi favority, a tak se v současné době nachází na tzv. „výstavce“, tj. na polici, kde máme vystavené nejoblíbenější knížky, které chtějí mít mé děti po ruce. A to myslím mluví za vše.

Kdopak žije v moři

Kdopak žije v moři
Autor Anna Milbourne