Recenze: Przemysław Wechterowicz – Obejmi mě, prosím

Obejmi mě, prosím

Brněnské nakladatelství Host nás poslední dobou zásobuje tím nejlepším z polské literatury pro děti. Jednou z těchto zdařilých knih je i útlá, avšak svým obsahem velice bohatá knížka s názvem Obejmi mě, prosím od autora Przemysława Wechterowicze.

Obejmi mě, prosímVypráví příběh táty medvěda a jeho malého synka, který se jednoho dne zeptá, jak nejbáječněji strávit krásný den. Tatínek mu odvětí, že nejlepší by bylo jít a obejmout každého, koho potkají. Takové objetí totiž pomáhá! A tak se vydají na nejzajímavější cestu svého života, kdy se do jejich objetí dostane například pan Bobr, paní Liška, nebo dokonce paní Anakonda! Postupně navštíví každého obyvatele lesa, ale na sklonku dne zjistí, že přece jen na někoho zapomněli… Na koho? To neprozradím, abych vám nezkazila překvapení, které na vás čeká na konci knihy.

Z nastíněného děje vidíte, že jde o jednoduchý příběh. Bez zvláštnějších odboček nebo zvratů. A přesto je to příběh, který lze označit za velký. Přináší totiž poselství, že člověk (tedy vlastně personifikovaný medvěd) je opravdu šťastný jen tehdy, když nemyslí jen sám na sebe, ale je ohleduplný i vůči ostatním a snaží se udělat je šťastnými. Jedině tak jsme i my sami naplněni dobrem, které nás zahřeje na duši. A takové příběhy stojí za přečtení! Obzvlášť pokud jsou napsány tak mile a přirozeně.

Velkým kladem jsou ilustrace, kterých se ujala mladá polská ilustrátorka Emilia Dziubaková. Vynikají jednoduchostí a jemností. Tahy jsou přesné, z barev převládá hnědá a zelená. Střídají se menší obrázky spolu s celostránkovými výjevy, které bývají většinou ohraničeny rostlinnými ornamenty. I díky hře s typem a barvou písma se stává čtení potěšením pro oči.

Není divu, že se kniha dočkala velkých úspěchů ve své domovině i v zahraničí. Obdržela například Literární cenu hlavního města Varšavy za rok 2014 nebo White Ravens v témže roce. I u nás jsem zatím četla jen samé pozitivní reakce. A ani já knížce nemůžu nic vytknout. Je prostě dokonalá.

Kniha Obejmi mě, prosím je doporučována pro děti od tří let. Zprvu ji můžete dětem předčítat, mohou se k ní vrátit ale i jako začínající čtenáři. Svým poselstvím je totiž nadčasová.

A až si knížku se svým dítkem dočtete, nezapomeňte se obejmout!

Obejmi mě, prosím